Kukonharjun mörssärinkuula saattoi olla keittokivi

Vuonna 2005 löytynyt mörssärinkuula on askarruttanut tutkijoita. Kukonharjussa ei ole sodittu eikä ammuttu. Käyhkään hovi on ainoa Suvorovin kanavien jäljellä oleva alkuperäinen rakennus.

ILPO LESKINEN

LAPPEENRANTA. Kukonharjun kanavan toissavuotisissa kaivauksissa löytyi vastaustaan odottava arvoitus. Museovirasto tutki kauppiaan talon pohjaa Puumalan ja Ruokolahden rajalla sijaitsevan kanavan itärannalla. Kaivauksessa löytyi mörssärinkuula, joka oli aikoinaan ollut uunin sisällä.

Kanavalla ei sodittu eikä ammuttu 1700- ja 1800-lukujen vaihteessa, joten mörssärinkuula on askarruttanut tutkijoita. Arkkitehti Tuula Hakala Museovirastosta esittelee yhden mahdollisen vastauksen.

Punertava väri kertoo kuumentamisesta. Lisäksi kuulassa on kaksi reikää. Kuumennettua ammusta on Hakalan arvion mukaan voitu käyttää veden lämmitykseen, keittokivenä. Reiät antavat syyn olettaa, että kuulassa on ollut jonkinlainen kantokahva, jolla kuumennettu kuula on nostettu haluttuun paikkaan.

KUKONHARJUN kanavan yli ideoitiin viime kesänä erilaisia avattavia ja käännettäviä siltoja. Niitä suunniteltiin joko kanavan puoliväliin, 200 vuoden takaiselle ylityspaikalle tai pohjoispäähän.

Siltaa ei rakenneta, ei kiinteää eikä avattavaa. Kanavan pohjoispäähän hankitaan Hakalan mukaan kytketty vene. Soutumatkaa kun ei ole montaa kymmentä metriä.

Kanavan itärannalle valmistuu muinaispolku, jonka varrella on kanavan rakentamisaikaisen varuskunnan jäännöksiä. Itärannalle on tehty myös parkkipaikka. Neuvottelut länsirannalle suunnitellusta muinaispolusta ovat vielä kesken.

Kukonharjun kanava säilytetään erämaisena. Reunakiveyksiä ei Hakalan mukaan ole varaa uusia. Tarkoitus on kuitenkin pysäyttää niiden tuhoutuminen ja vajoaminen kanavaan.

KÄYHKÄÄN kanavamiljöössä Ruokolahdella on Hakalan mukaan suomalaisittain ainutlaatuisia rakennuksia. Kanavan vieressä sijaitsee Käyhkään hovi, joka on Stora Enson virkistyskeskuksena. Toisella rannalla sijaitsee vanha rullatehdasrakennus, joka sekin kuuluu Stora Ensolle.

Käyhkään hovin maantien suuntainen osa on rakennettu 1700-luvun jälkipuoliskolla. Se on Hakalan mukaan ainoa alkuperäinen rakennus, joka on jäljellä Suvorovin kanavien rakentamisajalta. Se toimi 200 vuotta sitten tullivartiorakennuksena.

Kanavan toisella rannalla sijaitseva punainen rakennus on vanha rullatehdas 1870-luvulta. Se on Hakalan mukaan Suomen vanhin rullatehdasrakennus.

Käyhkään kanava jää tällä tietoa lähes kokonaan kunnostuksen ulkopuolelle. Stora Enso ei halua Käyhkään kanavasta matkailukohdetta eikä veneilyn lisääntymistä.

TELATAIPALEEN kanavasta eli Telakanavasta tulee näillä näkymin parhaiten remontoitu Suvorovin kanava. Sulkavan eteläosissa sijaitsevan kanavan korjaus valmistuu pikapuolin. Vanhat reunakiveykset on uusittu ja poistetut kiveykset rakennettu uudelleen.

Vanhat tukirakenteet olivat Hakalan mukaan säilyneet veden alla niin hyvinä, että uusi kiveys voitiin latoa vanhojen rakenteiden päälle.

Telakanavan itäpäähän rakennettu suojalaituri helpottaa veneilijöiden rantautumista sekä suojelee kanavan päätyrakenteita. Samanlaiset rakennetaan myös Kukonharjun kanavan pohjoispäähän.

NELJÄS Suvorovin kanava, Kutveleen kanava Ruokolahden ja Taipalsaaren rajalla, jää nykyiselleen. Sitä on levennetty kahteen otteeseen eikä 1790-luvun kanavasta ole juuri mitään jäljellä.

Hakala kertoo, että neljän lisäksi tunnetaan myös viides kanava. Se sijaitsee Taipalsaaren Solkeissa lähellä Savitaipaleen rajaa. Suvorovilla oli suunnitelma kanavan rakentamisesta. Vesiväylä kaivettiin mutta kanavaa ei ole kivetty.

SUVOROVIN kanavien kunnostustyöryhmää johtava Tuula Hakala luennoi tiistai-iltana Lappeenrannassa. Hän esitelmöi Etelä-Karjalan museon ja kesäyliopiston Suvorov-luentosarjassa. Kuuntelijoita oli täysi salillinen eli 60 henkeä.

Kirjoittaja:
Ilpo Leskinen