Categories
Artikkelit

Liikkuvalla poliisilla lähtölaskenta Imatralta

Liikkuvan poliisin Imatran yksikköä uhkaa lakkauttaminen. Viime perjantaina julkaistussa organisaatiouudistusta käsittelevässä raportissa Imatra halutaan muuttaa Kouvolan alayksiköksi tai siirtää uuden alueyksikön rungoksi Lappeenrantaan.

HANNU OJALA

Liikkuvan poliisin johto suunnittelee itsenäisen Imatran yksikön lopettamista. Viime perjantaina valmistuneessa liikkuvan poliisin organisaation uudistamista käsittelevässä loppuraportissa esitellään alueille kolmea organisaatiomallia, mutta mikään niistä ei säilytä nykyisellään Imatran asemaa.

Imatran yksikön vaihtoehdoiksi esitetään yhdistämistä Kouvolan yksikön alaiseksi toimipaikaksi tai siirtämistä Kouvolan yksikön kanssa rungoksi Lappeenrantaan, jonne kahdessa hallintomallissa esitetään uutta alueellista yksikköä.

Keskiviikkona Imatralla vieraillut liikkuvan poliisin päällikkö Kari Rantala sanoo muodostavansa kantansa organisaatiouudistukseen syksyn aikana.

– Pyrimme sijoittumaan saman katon alle paikallispoliisin kanssa, Rantala tyytyi kommentoimaan työryhmän ehdotuksia Etelä-Karjalan osalta.

Organisaatiouudistuksessa liikenteenvalvontaan keskittyvä poliisin erillisyksikkö sijoittuu edelleenkin liikenteen kannalta keskeisille paikoille valtateiden varsiin, mutta suunnitelmissa on huomioitu myös tuki paikallispoliisille alueilla, joissa poliisilla ei ole käytössään paljon resursseja.

Työryhmä pitää välttämättömänä nykyisen toimipaikkaverkoston supistamista.

Lakkautuslistalla ovat ehdotuksessa Lohjan, Iisalmen, Nurmeksen ja Pieksämäen yksiköt. Uudistus on pyyhkimässä myös Kuusamon yksikön. Sulautettavaksi esitetyt yksiköt liitettäisiin lähimpään yksikköön.

Yhdessä tarkasteluun tuodussa vaihtoehdossa nykyiseen lääninjakoon perustuva alueellinen osastojako lakkautettaisiin, ja uuden alueorganisaation muodostavat Helsingin, Lappeenrannan, Turun, Jyväskylän, Kuopion, Oulun ja Rovaniemen yksiköt.

Työryhmän raportissa Imatran yksikön toimintaa kuvataan siten, että sen alueella tieliikenteessä loukkaantuneita ja liikennerikoksia ja -rikkomuksia on paljon liikennemääriin suhteutettuna. Yksikön kannalta ongelmana ovat korkea kustannukset.

Kouvolan yksikön toimialueen piirteitä raportti kuvailee lähes samoin sanakääntein. Alueen tiestö on vähäinen, mutta liikennemäärät korkeat. Tapahtumia on ollut Imatran tapaan paljon, ja Helsingin yksikkö on joutunut avustamaan Kouvolaan liikenteenvalvonnassa Vaalimaan raja-asemalla.

Kaakkois-Suomessa uudistuksen yhtenä tavoitteena on vahvistaa rajaliikenteen valvontaa.

Kari Rantalan mukaan liikkuvan poliisin organisaatiota ei tarkastella erillisenä kysymyksenä, vaan se on osa poliisin koko hallinto-organisaation uudistusta, josta tähän mennessä on esitelty paikallispoliisin osuus. Ensi syksynä tehdään esitykset liikkuvan poliisin lisäksi keskusrikospoliisista ja suojelupoliisista sekä läänien poliisihallinnon tulevaisuudesta.

– Edessä on historian suurin poliisiorganisaation muutos, Kari Rantala luonnehtii tulevaisuutta.

Kirjoittaja:
Hannu Ojala