Potilastietojärjestelmä Effica takertelee Kaakkois-Suomessa

Katkokset ja hitaus ovat haitanneet potilastyötä pitkin kevättä. Kaapo-projektin sairaanhoitopiirit ja kunnat keskeyttivät ylläpitomaksut TietoEnatorille.

ANNE KOTIHARJU

SÄHKÖISEN potilastietojärjestelmän hitaus ja katkokset ovat hankaloittaneet potilastyötä pitkin kevättä Etelä-Karjalassa ja Kymenlaaksossa. TietoEnatorilta hankittu Effica-järjestelmä ei ole toiminut odotetusti vuodenvaihteen jälkeen. Kaapo-projektin kaksi sairaanhoitopiiriä ja suuri osa alueen kunnista eivät ole maaliskuusta lähtien maksaneet järjestelmän ylläpitomaksuja.

– Emme tietenkään maksa toimimattomasta järjestelmästä. Maksuboikotti jatkuu toistaiseksi, kun muuta painostuskeinoa ei ole. Tämä valtakunnan suurin järjestelmäkokonaisuus on saatava toimimaan, kertoo Etelä-Karjalan sairaanhoitopiirin johtaja Jouko Partanen.

TietoEnator ja tilaajat katsovat tilanteen kesäkuun 12. päivä. Tuolloin loppujenkin vikojen pitäisi olla korjattu. Kaapo-projektin idea on, että alueen sairaanhoitopiirien ja perusterveydenhoidon kaikki potilastieto olisi kaikkien osallisten käytettävissä.

EFFICA on isojen korjausten jälkeen toiminut paremmin nyt vajaat kaksi viikkoa.

– Etenkin huhtikuusta lukien järjestelmä hidastui voimakkaasti ja lähes viikoittain järjestelmä kaatui. Olemme joutunet jopa perumaan poliklinikoita. On ollut erittäin tiukkoja tilanteita, ja potilasturvallisuuskin on vaarantunut, kuvailee sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Markku Härmä.

Lappeenrannan terveysasemilla mitta alkaa olla täysi.

– Kun katkos tulee, kaikki pysähtyy. Kun joku saapuu varatulle ajalle, ruvetaan kyselemään, että kuka olet ja mihin olet menossa eikä potilaasta saa mitään järjestelmässä olevaa tietoa ulos. Se on semmoista vähän laput silmillä menemistä. Se ei ole hauskaa, se vie aikaa ja lisäksi se on vähän vaarallistakin, toteaa Lappeenrannan avoterveydenhuollon vastaava lääkäri Sami Raasakka.

TIETOENATORIN maajohtaja Hannu Puuronen kiistää, että keskeneräistä ohjelmaa nyt testataan sairaaloissa ja terveyskeskuksissa.

– Se on varsin paljon käytetty, mutta tällaisessa laajuudessa, kuin siellä Kaakkois-Suomessa, sitä ei ole käytetty. Ensimmäistä kertaa kun jotain tekee, tulee näitä yllättäviä tilanteita, joihin vain täytyy se ratkaisu hakea.

Käyttöönotto alkoi jo vuonna 2002. Vuodenvaihteessa mukaan tuli uusia käyttäjiä ja osaohjelmia.

– Tuli vastaan pullonkauloja ja järjestelmän suorituskyvyn rajat tulivat vastaan. Ongelmakohdat on löydetty, korjauksia tehty. Annamme ihan vakaan lupauksen, että asiat tulevat siellä kuntoon. Kyseessä on erittäin suuri ja hyvin edistyksellinen kokonaisuus, joka tällaisenaan on ensimmäinen laatuaan Suomessa.

– Tässä toteutui tämä Murphyn laki. Ohjelmistossa oli hitauskohtia ja ongelmia. Niitä saatiin korjattua. Sitten tuli lisäksi tietoliikenneongelmia.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju