Hiekkalinnalta Myllysaareen valmistellaan lauttayhteyttä

Matkailuyhtiö Selma etsii liikennöitsijää hiekkalinnan, Myllysaaren ja Karhusaaren laavun välille. Huvisataman ja hiekkalinnan aukioloajat pitenevät iltayhdeksään.

ARTTU MUUKKONEN

LAPPEENRANTA. Ensi kesänä sataman hiekkalinnan ja Myllysaaren uimarannan välimatka lyhentyy. Lappeenrannan seudun elinkeino ja matkailu Oy:n eli Selman suunnitelmissa lautta seilaisi hiekkalinnalta Myllysaaren kautta Karhusaaren laavulle.

Mahdollisesti kahvilalla varustettu lautta liikennöisi tauotta kohteiden väliä.

– Tähän asti on ollut ongelmana, että hiekkalinnan lähellä ei ole uimarantaa. Lauttaliikenteellä Myllysaaren alue vahvistuisi, Selman projektipäällikkö Kari Niemelä sanoo.

Keskiviikkona varmistui myös uuden vetonaulan järjestyminen satama-alueelle. Ensi kesäksi Selma tuo yhteistyössä maahantuojan kanssa hiekkalinnan ja leikkimökkikylän väliselle alueelle radio-ohjattavien autojen ajoradan. Noin 150–200 neliömetrin alueelle levittäytyvän radan rakentaa hiekkalinnasta vastaava Kimmo Frosti. Autoja pääsee ohjailemaan panttia vastaan.

– Siinä välissä on ollut tyhjää tilaa, jonka panemme nyt hyötykäyttöön. Radalla järjestetään myös radio-ohjattavien autojen SM-kisat.

Ensi kesäksi on luvassa muutoksia ja pidennyksiä sataman suosikkikohteiden aukioloaikoihin. Huvisataman projektipäällikkö Teemu Kaukonen kertoo, että laitteiden käytössä otetaan käyttöön siesta, jonka avulla pidennetään aukioloaikoja illalla.

– Päivällä laitteet ovat porrastetusti auki, eli kaikki eivät sulkeudu siestan ajaksi. Viimeinen laite menee iltayhdeksältä kiinni, Kaukonen kertoo.

Myös hiekkalinnan aukioloa pidennetään iltayhdeksään asti.

Hiekkalinnan pääarkkitehti Kimmo Frostin mukaan ensi vuoden teemaa on luonnosteltu jo. Hiekkalinnan sijaan voidaan puhua teema-alueesta, jonka aiheena on villi länsi. Alueelle on luvassa muun muassa isot vankkurit ja historiallisia ihmishahmoja.

Tänä kesänä hiekkalinna sai tunnustusta valtakunnallisella tasolla, kun Matkailun edistämiskeskus MEK palkitsi hiekkalinnan yhtenä kuudesta Suomen helmestä.

– Mukavinta palkinnossa oli se, että helmiä äänestivät tavalliset kansalaiset, Frosti sanoo.

Kesän sateet eivät päässeet rikkomaan hiekkalinnan veistoksia.

– Mietimme muotoja etukäteen siten, että vesi pääsisi valumaan mahdollisimman tehokkaasti pois veistoksilta. Siinä onnistuimme hyvin, mitä nyt Laika-koiran nenää piti korjata kolme kertaa.

Satamatorin käyttö painottuu tapahtumiin. Tänä kesänä järjestetyt salibandy- ja beach volley -turnaukset saavat jatkoa myös ensi kesänä, samoin Satamarockit ja Sataman valot sekä muut tapahtumat säilyvät ohjelmistossa. Kaupunki aikoo vahvistaa satamatoria kaupunkilaisten kesäisenä olohuoneena.

– Pyrimme vähentämään kauppiaiden määrää, jotta satamatori muuttuisi enemmän oleskelun suuntaan, torivalvoja Seppo Puumalainen kertoo.

Kulttuurisihteeri Jorma Kallio oli tyytyväinen nuorisolle suunnattujen Satamarockien antiin.

– Tavoitteenamme on kehittää satamatorista myös nuorten paikka, ettei heidän tarvitse piileskellä pusikoissa, Kallio sanoo.

MARLEENA LIIKKANEN

Kuvateksti

Selma Oy:n projektipäällikkö Kari Niemelä ja Huvisataman projektipäällikkö Teemu Kaukonen ovat tyytyväisiä kesän kävijämääriin sataman alueella. Kävijöiden palautteen perusteella ensi kesänä huvilaitteiden ja hiekkalinnan aukioloaikoja pidennetään iltayhdeksään asti.

Kesän kävijämäärät

Lappeenrannan matkailukesän kävijämäärät jäivät hieman tavoitteistaan pääosin heikkojen säiden vuoksi.

Hiekkalinnassa vieraili ennätykselliset 180 000 kävijää, tavoitteesta jäätiin 20 000.

Kesämökkikylässä kävi 180 000 vierailijaa.

Huvisatamassa kertyi 124 000 laitekäyntiä.

Etelä-Karjalan museossa Suvorovin näyttelyä kävi katsomassa 9 000, kaikkiaan linnoituksen museoissa kävi 18 000 vierailijaa.

Kesäteatterissa kävi lähes 3 000 katsojaa.

Kirjoittaja:
Arttu Muukkonen