Categories
Artikkelit

Kapellimestari ja intendentti ovat reissumiehiä

Reissaaminen ei kerro maakunnan vetovoiman puutteesta. Mutta kuoriiko pääkaupunkiseutu soittajakerman?

ANNE KOTIHARJU

Kaupunginorkesterin kapellimestari Jan Söderblom asuu Helsingissä ja ja intendentti Milko Vesalainen Hyvinkäällä. Asumista ei pidetä niinkään ongelmana vaan sitä, onko maakuntaorkesterilla yleensä vetovoimaa työpaikkana.

Milko Vesalaisen kotipaikka ei kerro Lappeenrannan vetovoiman puutteesta.

– Vaimo on myös musiikkialalla, eikä sopivaa työtä täältä hänelle löydy. Etelä-Karjalassa ei ole mitään vikaa; päinvastoin, olen itse puoliksi karjalainen ja koen lukkarinrakkautta Lappeenrannan kaupunginorkesteriin oikein kovasti.

– Toki asuinpaikalla on merkitystä, mutta nykyaikana työtä voi tehdä monella tavalla. Itselläni on kämppä Lappeenrannassa eli pystyn olemaan viikot täällä ja viikonloput olen kotona perheen ja lasten kanssa.

Etäisyydestä voi olla hyötyäkin.

– Tätä jaksaa, koska työtehtävä on kiintoisa. Kauempaa pystyy näkemään vähän laaja-alaisemmin. Sitä paitsi musiikki on yleismaailmallista.

TAIDELAITOSTEN kehitysmahdollisuudet säästöpaineissa saattavat heijastella orkesterin vetovoimaan työpaikkana. Vetovoimaa voi nakertaa myös turha uskonpuute.

– Visiointia täällä ei juuri tehdä. Jos vakansseja ei ole tulossa ja konserttisalihanke kaatuu, kyllä siitä sana aika nopeasti kiirii.

– Pitäisi uskoa omiin taidelaitoksiin. Täällä on oltu liian vaatimattomia. On huolestuttavaa, että teollisuus ja yrityksetkin kääntyvät Helsingin kaupunginorkesterin tai Sibelius-Akatemian puoleen silloin, kun lähempää löytyisi Lappeenrannan kaupunginorkesteri. Jokin tässä mättää.

MUUSIKOITAKIN pääkaupunkiseutu vetää Vesalaisen mukaan kummasti puoleensa.

– Ihmiset jäävät roikkumaan outoihin viritelmiin pääkaupunkiseudulle, vaikka olisi tarjolla työpaikkoja täällä. Tämä on asenneongelma.

Orkesterin alttoviulistin Markus Sarantolan mielestä pääkaupunkiseudulle ehdoin tahdoin jumittuvat muusikot – joita riittää – elävät jonkinlaisessa harhassa. Lappeenrannassa asuva, mutta myös Helsingissä työskentelevä Sarantola vastaa puhelimeen Helsingistä Ylen nauhoituksista.

– Pääkaupunkiseudulla toimiminen on yliarvostettua. Siellä on valtavasti muusikoita, jotka eivät pääse toteuttamaan itseään ollenkaan toivomallaan tavalla. Lappeenrannassa muusikon vaikutusmahdollisuudet ovat monta kertaa suuremmat kuin luulisi.

– Tiedän muusikoita, joiden ainoa tavoite on päästä pääkaupunkiseudun orkestereihin. Siinä kyllä saattaa tukahduttaa muusikkouttaan. Mutta Lappeenrannassa on päässyt tekemään oikein hienoja asioita.

SARANTOLAN mielestä orkesterin johdon asuinpaikalla ei ole juuri merkitystä.

– Jos hoitaa hommansa, se riittää. Varsinkin kapellimestarin ammatti on niin liikkuva. Aiempi kapellimestari Ari Rasilainen sanoi, että siinä vaiheessa, kun ylikapellimestari alkaa rakentaa paikkakunnalle omakotitaloa, on syytä huoleen.

Orkesterin hyvinvointi ja -sointi ovat hyvin paljon persoonista kiinni.

– Lappeenrannassa vaikuttavat onneksemme Jan Söderblom ja Tero Latvala. Meillä on ollut pitkään taiteellinen kasvu-ura, eikä se siitä ihan noin vain käänny.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju