Kolmen taiteilijaparin vuoropuhelu

Etelä-Karjalan taidemuseo tarjoaa näyttävän poikkileikkauksen pohjoismaiseen grafiikkaan. Näyttelyssä kohtaavat realismi ja mytologia, hiljainen tarkkailu ja urbaani kaupunkimaisema.

SAARA KOHO

LAPPEENRANTA. Etelä-Karjalan taidemuseon uusi näyttely esittelee kolme puhuttelevaa pohjoismaista taiteilijaparia. Eteläkarjalaiset graafikot Annu Vertanen, Tarja Heilimo ja Reetta Ahonen ovat kukin kutsuneet parikseen yhden pohjoismaisen taiteilijan. Kutsun saivat norjalainen A K Dolven, ruotsalainen Marja Ruta ja tanskalainen Jytte Høy.

Taidemuseon näyttelyistä vastaava Eeva-Kaisa Hakulinen kertoo, että pohjoismaisuus valittiin näyttelyn teemaksi siksi, että Lappeenrannassa ei aiemmin ole ollut pohjoismaisten taiteilijoiden näyttelyä.

– Pohjoismainen grafiikka on todella mielenkiintoista. Nämä kolme paria muodostavat hyvät kombinaatiot, Hakulinen toteaa.

Reetta Ahonen oli nähnyt Tanskassa Jytte Høyn töitä ja kiinnostunut niistä. Molemmat taiteilijat ovat ammentaneet innostusta teoksiinsa Italiasta ja rakennustaiteesta. Annu Vertanen oli seurannut A K Dolven uraa, ja piti tämän teoksia koskettavina.

– Löysin niistä yhtymäkohtia omiin töihini. Tajusin, mistä hänen töissään on kysymys, mitä hän on halunnut sanoa.

Vertanen oli seurannut myös Marja Rutan töitä, ja toi tämän katalogin Tarja Heilimon nähtäväksi. Heilimo ihastui Rutan töihin, ja niin syntyi näyttelyn kolmas vuoropuhelu.

MARJA RUTAN puupiirrokset ovat kuin taiteilija itse: pienikokoisia, mutta todella vahvoja. Ne kertovat hänen vaikean lapsuutensa tarinan. Ruta syntyi vuonna 1942 Sortavalassa keskelle sotaa ja lähti vanhempiensa kanssa sotapakolaiseksi Ruotsiin vuonna 1944.

Varhaislapsuuden muistot ja vanhempien kertomat tarinat piirtyvät Rutan grafiikassa koskettavan tarkasti esille.

– Olen kuvannut imatralaisen isoäitini, syntymäni Laatokan rannalla ja pakomatkan Suomesta Ruotsiin. Tämä on minun historiani, Ruta sanoo.

Mielenkiintoinen vastakohta Rutan realismille löytyy Tarja Heilimon myyttisistä ihmis- ja eläinhahmoista. Heilimo ammentaa inspiraatiota keskiaikaisista maalauksista ja muinaisskandinaavisista Edda-runoista.

– Sadunomaisuus viehättää minua. Töissäni on oltava salaisuuksia. Luonnos on aina lähtökohta työlle, mutta lopputulosta en koskaan tiedä etukäteen.

Vahvoista väreistä ja metallinhohdosta pitävä Heilimo kertoo, että hänelle työ on valmis vasta sitten, kun sille ei voi enää tehdä mitään.

KUVANVEISTÄJÄNÄ tunnettu Jytte Høy kertoo saaneensa Reetta Ahosen kutsun tämän vuoden alussa. Høy ei ollut nähnyt Ahosen töitä aikaisemmin, mutta hän innostui näyttelyn ideasta.

– Tässä konseptissa on mielestäni järkeä. Reetalla ja minulla on sama näkemys asioista, ja teoksemme toimivat hyvin yhdessä.

Høyn urbaanit fotogravyyrit kuvaavat kerrostalojen ja teollisuuslaitosten raunioita. Hän pitää raunioita kauniina, koska niiden alastomuudessa näkee talon rakenteet parhaiten.

– En koskaan lähde etsimään raunioita, ne vaan sattuvat kohdalleni. Olen kuvannut niitä ympäri maailmaa. Osa näistä rakennuksista sijaitsee sattumalta lähellä mieheni ateljeeta, Høy kertoo.

Taidehistoriasta kiinnostunut Reetta Ahonen työskenteli talvella Roomassa, ja sai siellä idean maalata auton konepeltiin ja ikkunoihin heijastuvia rakennuksia ja liikenteen tapahtumia.

– Yhdistän näissä töissä menneen ja tulevan. Minulla oli todella hauskaa näitä tehdessä, Ahonen nauraa.

ANNU VERTASEN työn The Day of Absence ajatuksena on, että ihminen voi olla kahdessa paikassa samanaikaisesti.

– Ei tätä pitäisi yrittää selittää, sillä teos on tarkoitus kokea, Vertanen nauraa.

Hänen mukaansa ihmisten pitäisi miettiä, mitä he teoksessa näkevät ja millaisia tuntemuksia näkeminen herättää. Vertanen on tarkoituksella rakentanut kolmessa kerroksessa olevaan teokseensa verhoja, koska hänen mielestään kaikki näkevät maailman oman verhonsa läpi.

– Työn värimaailma on sininen siksi, että sininen on kauas menevä väri. Väreillä on oma psykologinen merkityksensä.

Vertasen parin A K Dolven työt eivät olleet vielä perjantai-iltapäivänä saapuneet Etelä-Karjalan taidemuseoon.

– Tämä on norjalaisen kuljetusfirman syytä. Tämä on ensimmäinen kerta museon historiassa kun näin käy. Toivottavasti työt tulevat yön aikana perille, Eeva-Kaisa Hakulinen sanoo.

l l l

Annu Vertanen, A K Dolven, Tarja Heilimo, Marja Ruta, Reetta Ahonen ja Jytte Høy Etelä-Karjalan taidemuseossa 2.9.-18.11.

MIKA STRANDÉN

Kuvateksti

Annu Vertasen teos The Day of Absence tarvitsee aikaa, sillä kuva ei heti kerro, mitä se näyttää.

Kirjoittaja:
Saara Koho