Categories
Artikkelit

Lappeenrannan risteilyliikenne jatkuu entisellä kalustolla

Lappeenrannan Laivat Oy käytti risteilyalustensa peruskorjauksiin viime vuonna noin 38 000 euroa. Tänä vuonna korjauksiin kuluu yli 50 000 euroa.

HELENA RISSANEN

LAPPEENRANNAN kaupungin laivakalusto alkaa pikkuhiljaa vanhentua. Uusia risteilyaluksia ei kuitenkaan ole tulossa. Vanhat laivat pyritään pitämään liikennöitävässä kunnossa.

– Jossain vaiheessa täytyy miettiä sitä, ollaanko valmiita panostamaan myös uudempaan kalustoon, Lappeenrannan kaupunkiyhtiöt Oy:n toimitusjohtaja Tom Hultin sanoo.

Viipurin-risteilyjä tekevän Carelian ja saaristo- ja kanavaristeilyihin käytetyn Camillan omistaa Lappeenrannan Laivat Oy, joka on kaupungin sataprosenttisesti omistama yhtiö. Yhtiön omistuksessa on myös ravintolalaivana toimiva Suvi-Saimaa.

Alukset on vuokrattu yksityisille yrityksille: Camilla ja Suvi-Saimaa Karelia Linesille ja Carelia Saimaan Matkaverkolle.

CAMILLA ON rakennettu vuonna 1987 ja tullut Lappeenrantaan 1990. Carelia on Saksassa vuonna 1968 rakennettu laiva, joka ennen Lappeenrantaan tuloa teki uran Tanskan ja Saksan välillä kulkevana voilaivana. Lappeenrantaan Carelia ostettiin 1980-luvun lopulla.

Camilla on Hultinin mukaan erinomainen alus edelleen.

– Carelian osalta tullaan ehkä käymään keskusteluja siitä, vastaako se tämän päivän tarpeita. On myös mietittävä, onko vuokrauskonsepti edelleen hyvä. Hyvinhän se kyllä on toiminut vuodesta 1982, Hultin sanoo.

Isompia ratkaisuja ei Hultinin mukaan varmasti uskalleta tehdä ennen kuin tiedetään, että kanavaliikenne jatkuu.

– Uskon ilman muuta, että se jatkuu. Kanavaliikenne on koko laivaliikenteen runko. Sieltähän käytännössä valtaosa tuloista on tullut, Hultin muistuttaa.SAIMAAN Matkaverkko on halukas jatkamaan Carelian vuokraamista. Laivan viisivuotinen vuokrasopimus on syksyllä loppumassa, mutta Matkaverkolla on laivaan vielä kahden vuoden optio.

Vuokraneuvotteluja kaupungin kanssa käydään parhaillaan.

LAPPEENRANNAN Laivat Oy:n toimitusjohtajan Juha Willbergin mukaan alukset ovat hyvässä kunnossa siihen nähden, että ne ovat vanhoja.

– Sille ei tietysti voi mitään, että vanhassa laivassa tulee enemmän ongelmia kuin nuoressa. Tässä tilanteessa, kun kanavasopimustakaan ei ole kuin kuusi vuotta jäljellä, on selvää, että tällä kalustolla mennään, Willberg sanoo.

Laivoja korjataan hänen mukaansa joka vuosi.

– Meillä vuokranantajalle kuuluvat peruskorjausluonteiset tehtävät ja vuokralaiselle kaikki käyttöön liittyvät toimet ja kunnossapitotoimet, normaalit vuosihuollot, Willberg sanoo.

ALUSTEN peruskorjauksiin laivayhtiö käytti viime vuonna noin 38 000 euroa. Tänä vuonna peruskorjauskustannuksiin menee yli 50 000 euroa.

– Vuokralaisen vastuulla oleviin käyttö- ja ylläpitokustannuksiin menee luonnollisesti vuosittain huomattavasti enemmän, Willberg sanoo.

TÄMÄN KESÄN korjauslista on Willbergin mukaan yksi osa vuokraneuvotteluja.

– Esimerkiksi viime vuonna Careliassa on laajennettu likavesisäiliötä 15 000 euron edestä, rakennettu suihkuja ja tehty vaikka mitä, Willberg muistuttaa.

Karelia Linesin markkinointisihteerin Minna Räsäsen mukaan Camilla on hyvässä kunnossa.

– Keittiön tuuletuskanaviin on laitettu sammutusjärjestelmä. Lattiaa ja seiniä laitettiin myös. Konehuoneessa tehtiin normaali vuosihuolto ja vaihdettiin vesipumppu, Räsänen listaa remontteja.

Viime keväänä Camillaan tehtiin vähän isompia operaatioita katsastushuollon yhteydessä.

CARELIALLA Viipuriin risteili viime kesänä 10 495 henkilöä, kun matkustajia edelliskesänä oli 12 329. Laskua tuli viitisentoista prosenttia. Camillan kyydissä saaristossa ja kanavalla kävi risteilykauden aikana 20 867 ihmistä, kun heitä vuonna 2006 oli 20 248. Camilla tekee lauantaina vielä kaksi tilausristeilyä, eli matkustajamäärä hiukan nousee.

Careliaa vuokraavan Saimaan Matkaverkon toimitusjohtaja Kirsti Laine pitää yhtenä syynä Viipurin-risteilyjen suosion laskuun viisumin hinnan kallistumista ja toimitusajan pitenemistä.

Kun risteilyille pääsi vielä ilman viisumia, matkustajamäärät olivat nykyiseen verrattuna moninkertaisia.

Viipurin risteilyt 2007

Kokonaismatkustajamäärä oli 10 495 henkilöä (vuonna 2006: 12 329)

Ulkomaisia matkustajia oli 21 eri maasta, kokonaismatkustajamäärästä 19 % (16 %).

Venäläisten osuus ulkomaalaisista oli 929 eli 47 % (46 %) ja koko matkustajamäärästä 9% (7 %).

Ruotsalaisten osuus ulkomaalaisista oli 33 % (32 %) ja koko matkustajamäärästä 6 % (5 %).

Kuvateksti

Carelian risteilykausi on tältä vuodelta ohi. Camilla lähtee reissuun vielä lauantaina. Toimitusjohtaja Juha Willbergin mukaan alukset ovat ikäänsä nähden hyvässä kunnossa.

Kuva: Kai Skyttä

Kirjoittaja:
Helena Rissanen