Maailmanpyörää kaavaillaan Myllysaareen

Museovirasto vastustaa Lappeenrannan maailmanpyörän siirtämistä Hiekkalinnalle. Maailmanpyörän uskotaan elävöittävän Myllysaaren aluetta. Myös yrittäjä suhtautuu paikkaan myönteisesti.

SANNA PYYSALO

LAPPEENRANTA. Maailmanpyörä saattaa ensi kesänä pyöriä Myllysaaressa. Lappeenrannan kaupungin johtoryhmä on käsitellyt vaihtoehtoisia sijoituspaikkoja, joista Myllysaari näyttää tällä hetkellä vahvimmalta.

Kaupunginsihteeri, satamajohtaja Juha Willbergin mukaan aiemmin sataman kupeessa pyörineen maailmanpyörän sijoittaminen Myllysaareen elävöittäisi aluetta, toisi sinne lisää ihmisiä ja palveluja sekä sopisi alueelle myös maisemallisesti. Katujunan reittiä voitaisiin muuttaa niin, että se kulkisi reittiä Hiekkalinna-Satamatori-Myllysaari.

– Myllysaari voisi kehittyä vähintään yhtä tunnetuksi alueeksi kuin satama ja Linnoitus. Se voisi laajentaa Lappeenrannan kesäaluetta. Paikkaa ei ole täysin hyödynnetty, vaan se on uinunut Ruususen unta, Willberg selvittää.

Alueen suurin ongelma on pysäköintipaikkojen puute. Willbergin mukaan Kirkkoherranlahden kentän pääty voitaisiin kuitenkin pienin kustannuksin ottaa parkkikäyttöön.

– Pyörä voitaisiin sijoittaa esimerkiksi beach volley -kenttien ja metsikön väliselle alueelle. Tarkkoja suunnitelmia ei ole vielä tehty, mutta tilaa löytyy.

ASIASTA PÄÄTTÄÄ lopullisesti alueen hallinnoija eli vapaa-aikatoimi. Lisäksi tarvitaan lupa rakennusvalvonnasta.

Willbergin mukaan maailmanpyörän yrittäjä Teemu Kaukonen suhtautuu Myllysaari-ajatukseen myönteisesti.

– Jos päätös tehdään piakkoin, pyörä voitaisiin siirtää mahdollisesti jo syksyn aikana. Myllysaaressa laite voisi myös olla talven yli, kun se nykyisin pitää purkaa kesän jälkeen, Willberg sanoo.

Toistaiseksi maailmanpyörä seisoo vielä vanhalla paikallaan Kasinonpuistossa.

MAAILMANPYÖRÄÄ on esitetty siirrettäväksi myös Hiekkalinnan lähelle Linnoitusniemen kärkeen. Tämä vaihtoehto alkaa kuitenkin kuivua kokoon, sillä Museovirasto vastustaa ajatusta. Museoviraston tuoreen lausunnon mukaan maailmanpyörä rikkoisi alueen herkän ja historiallisen maiseman.

– Ehdotettu paikka on lähellä Linnoituksen pohjoispattereita. Historiallinen kokonaisuus kärsisi, sillä maailmanpyörä on halkaisijaltaan 20 metriä, metallinen ja värikäs rakennelma. Se ei ole Linnoituksen maisemaan soveltuva, toteaa tarkastaja Kari Gröndahl Museoviraston rakennushistorian osastolta.

Gröndahlin mukaan Hiekkalinnakaan ei ole kovin soveltuva Linnoituksen maisemiin, vaikka linna on luonnonmateriaalia ja muotokieleltään erilainen kuin maailmanpyörä.

– En muista, että Hiekkalinnasta olisi pyydetty meiltä lausuntoa. Vaikuttaa siltä, että se on tullut jäädäkseen.

KOLMAS VAIHTOEHTO on sijoittaa maailmanpyörä Satamatorin ja Hiekkalinnan välimaastoon.

– Se yhdistäisi torin ja Hiekkalinnan ja siellä olisi hyvät maisemat. Toisaalta sijainti veisi sataman parkkipaikkoja, Willberg pohtii.

Museoviraston lausunto kuitenkin estänee tämän vaihtoehdon, sillä sen kannan mukaan koko Linnoituksen ympäristö on soveltumaton maailmanpyörälle.

– Nykyinen sijoituspaikkakin on yksi pohdittu vaihtoehto. Se on herättänyt sekä kannatusta että vastustusta.

Kuvateksti

Maailmanpyörä etsii paikkaansa. Useista eri sijoitusvaihtoehdoista vahvimmaksi on nousemassa Myllysaari.

Kuva: KAI SKYTTÄ

Kirjoittaja:
Sanna Pyysalo