Luistelukentän toivotaan vetävän satamaan mehunmyyjiä

Kojujen kahvitarjoilu on kantoveden varassa. Kauppatori olisi satamatoria kätevämpi luistelukäytössä.

HELENA RISSANEN

LAPPEENRANNAN satamatorille puuhataan nyt tosissaan luistelukenttää. Uuden kentän toivotaan houkuttelevan alueelle myös palveluja luistelijoiden ja muiden ulkoilijoiden tarpeita tyydyttämään.

– Yrittäjien kanssa asiasta keskusteltiin alustavasti jo viime talvena. Kun torin jäädyttämisestä silloin ei tullut mitään, yrittäjien into laantui, Lappeenrannan elinkeino ja matkailuyhtiö Selman projektipäällikkö Kari Niemelä kertoo.

Hän uskoo, että vetovoimainen ulkoilualue saisi satamakioskien yrittäjät ainakin viikonloppuisin innostumaan mehun, kahvin, vetyjen ja atomien myynnistä.

– Jos satamatori jäädytetään, niin kyllä sinne jonkinlaista mehunmyyntiä tulee. Jos torin yrittäjiä ei kiinnosta, niin varmaan muita, Niemelä arvelee.

YRITTÄJÄ Kari Nallin mukaan palvelujen tarjoaminen talvella on teknisistä syistä hankalaa, jopa mahdotonta.

– Prinsessa Armaadan käynnistäminen vaatisi päivien työn. Meillä säilytetään sisätiloissa terassikalusteita, eikä vesiä voi kytkeä päälle, koska vesijohtoverkkoa ei ole eristetty, Nalli sanoo.

Nallin käsityksen mukaan satamakioskienkin pitää tuoda kahvin ja mehun keittoa varten vesi säiliöissä.

Satamaterminaalin kahvila on ainoa paikka, joka pystyy toimimaan myös talvella.

Nalli tähtääkin toiminnan aloittamisen kevätpuolelle. Silloin tosin luistinradat ovat sulaneet.

– Avaamme keväällä heti, kun sää sallii. 13. huhtikuuta on ollut aikaisin avajaispäivä. Jos syyspuolella tulee jotain tapahtumia, pidämme auki, Nalli sanoo.

VIIME SYKSYNÄ luistelukenttäidea tyssäsi siihen, että jäädyttämisen pelättiin aiheuttavan torin kiveykseen halkeamia.

– Emme periaatteessa vastusta torin jäädyttämistä, mutta meillä ei ole varmaa tietoa siitä, miten kivi tulee käyttäytymään, Lappeenrannan tilakeskuksen päällikkö Jaakko Vatanen sanoo.

– Kivien välissä on saumoja, ja jos jää tulisi suoraan kivien päälle, sulaessa ja laajetessa jää saattaisi vaurioittaa ja lohkaista kiviä.

Vatasen mukaan yksi ratkaisu on panna kiven ja jään väliin jotain eristeeksi.

– Kaukaalta on saatu joskus verkaa, joka voidaan panna ensin kiveyksen päälle ja jäädyttää vasta sitten. Ei ole tutkittu miten käy, mutta uskon, että riski uskalletaan ottaa.

JAAKKO VATASEN mukaan kauppatori olisi ominaisuuksiensa puolesta parempi paikka luistelukentälle. Tori on vaakasuorassa, ja puolet siitä on talviaikaan tyhjänä.

– Miksei jäädytettäisi puolikasta kauppatoria.Siellä olisi valmiina talvilämpimät kioskit. Voisi olla hauskaa, että luistelurata olisi keskellä kaupunkia niin kuin suuressa maailmassa, Vatanen visioi.

Hänen mielestään satama voisi olla kesällä elävä, ja talvella elämä voisi siirtyä enemmän keskustaan.

LIIKUNTATOIMENJOHTAJA Ilkka Oksman pitää myös satamatoria hankalasti jäädytettävänä. Tori on suunniteltu niin, että se viettää viemäreihin päin ja on siksi hankala jäädyttää. Hän pitää ajatusta kuitenkin mukavana, jos Selma haluaa sen tehdä ja löytää siihen tekijät.

Kauppatorivaihtoehtokin miellyttää Oksmania.

– Sellaisia tehdään paljon muualla Euroopassa, esimerkiksi Tallinnassa. Helsingissä Rautatientorilla on rullattava tekojää, joka on hyvin suosittu.

PARIN KILOMETRIN mittainen luistelurata on tarkoitus tänäkin talvena tehdä Kaupunginlahdelle maalaistenlaiturin lähistöltä Karhusaaren uudelle laavulle.

Liikuntatoimi tilaa luonnonjäiden jäädytys- ja huoltotyön urakoitsijalta. Viime vuodet hommaa on hoitanut Lappeen Huoltomestarit Oy, johon kaupunki on Ilkka Oksmanin mukaan ollut hyvin tyytyväinen.

Luistelurata avattiin viime vuonna tammikuun lopussa, ja sitä huollettiin 26.2. saakka. Sen jälkeen huolto konekalustolla piti lopettaa turvallisuussyistä. Jääradan kustannukset olivat viime talvena vajaat 2 000 euroa.

PEKKA HÖLKKI

Kuvateksti

Selma toivoo vetovoimaisen ulkoilualueen houkuttelevan satamakioskien yrittäjät ainakin viikonloppuisin mehun, kahvin, vetyjen ja atomien myyntiin.

Kirjoittaja:
Helena Rissanen