Categories
Artikkelit

Rähjäinen julkinen teos loukkaa taiteilijan oikeuksia

Taiteilija Marjukka Korhosen mielestä tiehankkeiden ympäristötaiteen suunnittelu ja hoito on retuperällä.

ANNE KOTIHARJU

IMATRA. Julkisella paikalla rähjääntyvä taideteos loukkaa taiteilijan oikeuksia.

– Teosta ei saa saattaa yleisön nähtäville sen taiteellista arvoa loukkaavalla tavalla. Julkisen taideteoksen omistajalla on lain mukaan velvollisuus pitää teoksia sellaisessa kunnossa, että niiden taiteellinen ominaislaatu ei kärsi, sanoo Kuvasto ry:n lakimies Maria Rehbinder.

– Mahdollisista toimenpiteistä pitäisi aina neuvotella taiteilijan kanssa. Teoksen poistaminen taas saattaa olla sopimusrikkomus. Taiteilija on ehkä myynyt teoksen tietyllä hinnalla ajatellen, että se on julkisella paikalla ja tuo mainetta.

Ympäristötaiteen ylläpitoa selvitetään parhaillaan muun muassa Vantaalla. Rehbinder suosittaa, että ylläpidosta sovitaan jo etukäteen Kuvaston sopimusmallin mukaan.

Teosten ylläpito ei tule välttämättä kovin kalliiksi, jos hoito on säännöllistä ja etukäteen on mietitty sopiva materiaalit.

– Halpa materiaali voi tietää kalliita ylläpitokustannuksia.

IMATRAN ohitustien ja Pietarintien ympäristötaidekokonaisuuden suunnitellut kuvanveistäjä Marjukka Korhonen on ollut vuodesta 2002 lähtien mukana Lappeenrannan ja Imatran välisen Kuutostien taidekonseptoinnissa. Hän toimii osa-aikaisesti WSP Finland Oy:n taiteen asiantuntijana.

Imandra-Idäntie -kokonaisuuteen kuului 13 teosta. Ne rakennettiin niistä materiaaleista, joita saatiin helposti ja halvalla. Oli tiilimurskaa, louhekiveä.

– Jokaiselle risteykselle tuli oma identiteetti, joka kertoo paikasta, historiasta. Koko sen ympäristö eritasoliittymineen, siltoineen alikulkuineen ja maksoi alle kaksi prosenttia koko tiehankkeen kokonaiskustannuksista.

Tiejärjestelyt maksoivat kaikkiaan 290 miljoonaa markkaa.

Korhonen kuvaa ympäristöteosta pioneerityöksi Suomessa. Savo-Karjalan Maisemagalleriaa tehtiin heti perään.

– Savo-Karjalan tiepiiri on pitänyt siitä hyvää huolta. On nähty taiteen imagollinen merkitys. Tieympäristö tarjoaa loistavia sijoituspaikkoja taiteelle, ja taide voi olla maamerkki kaupungille tai yrityksille. Valitettavasti taiteen hoitoa ei ole ohjeistettu, mikä on taiteilijan kannalta hankalaa. Taiteilijan on vain luotettava tilaajaan.

– Olisi hyvä, että saataisiin vakiintunut tapa toimia. Että taiteilija on heti alusta lähtien mukana ja taiteen asema virallistetaan.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvatekstit

Luonto tukahduttaa Vuoksenniskan eritasoliittymän taidetta.

Osa Pietarintien kovia kokeneista teoksista on jo poistettu. Hirsirakennelmia on hakattu rikki moneen otteeseen.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju