Gasumin maakaasuasema koekäytössä Lappeenrannassa

Aseman viralliset avajaiset ovat tammikuun lopulla. Lappeenrannassa maakaasun tankkaajat ovat toistaiseksi Gasumin omaa väkeä. Henkilöautoilijat eivät ole vielä kyselleet autoliikkeistä kaasuautoja.

MINNA MÄKINEN

Maakaasuauton on voinut tankata Lappeenrannassa reilun viikon ajan. Gasumin maakaasun jakeluasema avautui koekäyttöön joulunpyhien jälkeen. Simolantien aseman viralliset avajaiset ovat tammikuun lopussa.

– Ensimmäisen viikon aikana on Lappeenrannassa tehty noin 50 tankkausta, kertoo Gasumin asiakaspäällikkö Arto Riikonen.

Toistaiseksi tankkaajat ovat lähinnä Gasumin omaa väkeä. Asemalla voi tankata Gasumilta saatavalla kaasukortilla.

Kouvolassa on toiminut maakaasuasema vuodesta 2006. Siellä tankkauksia oli joulukuussa 400.

– Määrä on kasvussa. Kaasuautoa käyttää Kouvolassa oman henkilökuntamme lisäksi muutama taksi, Riikonen kertoo.

BENSALITRAA vastaava määrä maakaasua maksaa 0,66 euroa. Maakaasuautoilijan polttoainekulut ovat hieman alle puolet bensa-autoilijan kuluista. Dieseliin verrattuna säästöä tulee noin 20 prosenttia.

– Yhdellä tankkauksella ajaa keskimäärin 300 kilometriä, Riikonen valaisee.

Lappeenrannan autoliikkeissä asiakkaat ovat toistaiseksi pysytelleet perinteisissä autoissa.

– Kaasuautoja ei ole kyselty, mutta tulevaisuudessa tilanne on varmaan toinen, arvioi autokaupan johtaja Jari Anttila Auto-Eekoosta.

LÄHESKÄÄN kaikki automerkit eivät myy kaasuautoja. Autoverotuksen muututtua päästöperusteiseksi laski esimerkiksi Mersun kaasumallin hinta yli 11 000 euroa. Se on enää pari tuhatta euroa bensaversiota kalliimpi.

– Itse hankin heinäkuussa Volvo V70 -kaasumallin. Se oli silloin 3 450 euroa bensa-autoa kalliimpi. Tällä hetkellä vastaava kaasuauto saattaisi olla jopa bensa-autoa edullisempi, Gasumin Arto Riikonen arvelee.

GASUM tavoittelee maakaasun tankkaajiksi jatkossa esimerkiksi autokouluja, takseja, jätekuljetuksia ja julkista liikennettä.

– Ruotsissa kaupunkien kotipalvelut käyttävät paljon maakaasuautoja. Se sopisi hyvin meillekin. Kaasuauto käy ylipäänsä hyvin sellaisille, jotka ajavat paljon samoissa ympyröissä, Riikonen toteaa.

Suomessa on tällä hetkellä noin 250 kaasuautoa. Ruotsissa niitä on yli 12 000.

GASUMILLA on tankkausasemat Lappeenrannan ja Kouvolan lisäksi Kotkassa, Haminassa, Tampereella ja kolme pääkaupunkiseudulla. St1-ketjulla on myös yksi maakaasun jakeluasema. Se sijaitsee Haminan satamassa.

Ensi vuonna Gasumin on tarkoitus rakentaa neljä uutta kaasuasemaa. Ne tulevat Lahteen, Porvooseen, Riihimäelle ja Helsinkiin. Vuosikymmenen loppuun mennessä yrityksen haaveissa siintelee 30 kaasuaseman verkosto.

Kirjoittaja:
Minna Mäkinen