MATTI SAARELA
RUOKOLAHTI. Ruokolahden äijänkärräystä seurasi lauantaina noin tuhat katsojaa. Jari Niirasen mukaan äijänkärräys ei vielä toisellakaan yrittämällä kerännyt yleisöä toivotulla tavalla. Tapahtuman tulot ja menot olisi saatu balanssiin, jos paikalle olisi saatu houkuteltua reilut pari tuhatta katsojaa.
Nyt tapahtuma tuotti jo toistamiseen pienelle kulttuuripalveluja tuottavalle yhtiölle yli 10 000 euron tappiot.
– Se on iso raha näin pienelle yritykselle. Meidän pitää harkita tapahtuman jatkamista hyvin tarkkaan. Tilanne harmittaa siinä mielessä, että meidän omat eväät alkavat loppua, ellemme saa uusia yhteistyökuvioita syksyn aikana aikaiseksi, Niiranen kertoo.
Niiranen toivoo, että mukavasti julkisuuta saanutta tapahtumaa voitaisiin jatkaa. Tappiot vetävät järjestäjien mielet apeiksi, muuta vielä haljumpi olo tulee, jos tapahtumasta pitää kokonaan luopua.
– Siinä mielessä se harmittaa, että menee paljon tehtyä työtä hukkaan.
– Me emme ole kuitenkaan vielä heittäneet kirvestä kaivoon. Tapahtumasta on tullut tiedusteluja muualta. Meiltä on kysytty, voitaisiinko sitä järjestää jollakin muulla paikkakunnalla.
Niirasen mukaan leijonan osan tapahtuman noin 20 000 euron budjetista vei mainonta. Maailmanlaajuista tunnettavuutta tapahtumalle antaa pian Venäjän television ykköskanava, jonka kuvausryhmä kuvasi Ruokolahdella äijänkärräystä Pohjoismaita käsittelevään sarjaansa.
– Ryhmä tekee ohjelmaa Pohjoismaista ja tämä äijänkärräys edustaa ohjelmasarjassa Suomea. Meille kerrottiin, että tämä sarja on jo nyt myyty sataan eri maahan, Niiranen kertoo.