Fly Lappeenrannan suosiota nakertaa hankala siirtyminen jatkolennoille

Lappeenrannassa voi tehdä lähtöselvityksen vain Helsinkiin. Matkaansa lentäen jatkavat joutuvat Helsinki-Vantaan lentokentällä menemään uudestaan lähtöselvitykseen. Myös omista matkatavaroista pitää huolehtia itse.

MATTI SAARELA

LAPPEENRANTA. Lappeenrannasta Helsinkiin lentävä voi tehdä lähtöselvityksen vain Helsinkiin. Fly Lappeenranta lentää niin kutsutulla point to point -periaatteella. Helsinki-Vantaan lentokentällä matkustajan pitää mennä matkatavaroineen uuteen lähtöselvitykseen, jos hän jatkaa matkaansa lentäen.

Sama toistuu myös paluulennolla. Ulkomailta tuleva matkustaja joutuu itse huolehtimaan matkatavaransa Helsinki-Vantaan lentokentän ulkomaanterminaalista kotimaanterminaaliin.

Aikaisemmin, Finnairin ja Finncomm Airlinesin lentäessä Lappeenrannan reittiä, lähtöselvityksen saattoi tehdä Lappeenrannassa määränpäähän asti.

Matkatavaroiden noutamisessa ja uudessa lähtöselvityksessä kuluu aikaa.

– Laukut ja jatkolennolle ehtiminen ovat asiakkaan omalla vastuulla. Eihän tällaista riskiä kukaan yksityishenkilö edes harkitse ottavansa, eivätkä yrityksetkään halua menettää rahaa, sanoo yksi lappeenrantalaisen lentoyhtiön asiakkaista.

Hänen mukaansa asiakas joutuu ottamaan ison riskin. Jatkolennolta myöhästymisestä voi koitua hänelle jopa tuhansien eurojen lisälasku, kun asiakas joutuu ostamaan uudet lentoliput.

Elokuussa työnsä aloittava Fly Lappeenrannan uusi toimitusjohtaja Juha-Pekka Paananen ymmärtää yhtiönsä asiakkaiden huolen.

– Olemme saaneet tästä asiasta paljon palautetta ja tartun kysymykseen aivan ensi töikseni elokuussa, Paananen sanoo.

Lentokenttien palvelu maksaa. Paanasen mukaan kysymys on euroista. Nykyisin varsinkin niin kutsutut halpalentoyhtiöt ovat luopuneet palvelusta sen kalleuden takia.

– Sen vuoksi en voi vielä tässä suoralta kädeltä luvata, että saamme tällaisen palvelun. En ole vielä ehtinyt perehtyä yhtiön kustannusrakenteeseen ja muihin asiaan vaikuttaviin tekijöihin, hän sanoo.

Fly Lappeenrannan tärkein asiakasryhmä ovat Etelä-Karjalan suurten yritysten työntekijät, jotka lentävät Helsinki-Vantaan lentokentältä edelleen ulkomaille.

– Asia on tarkoitus hoitaa mahdollisimman pian. Meille on tullut asiasta paljon palautetta juuri suurilta eteläkarjalaisilta yrityksiltä, Paananen jatkaa.

Helsingistä lentäen matkaansa jatkavat ovat syöttöliikennettä harjoittavan Fly Lappeenrannan tärkein asiakasryhmä. Päivän tai kahden päivän työmatkoja Pohjoismaihin ja Keski-Eurooppaan tekevät eivät yleensä ota mukaansa kuin käsimatkatavarat. Esimerkiksi yliopiston ihmiset eivät voi kuitenkaan lähteä viikon konferenssimatkalle maapallon toiselle puolelle pelkkien käsimatkatavaroiden varassa.

– Toisaalta me joudumme kilpailemaan asiakkaista junien ja henkilöautojen kanssa. Meidän on pakko pitää hintamme maltillisina. Jokainen vitosen tai kympin korotus lipunhintoihin on meidän kannaltamme huono viesti asiakkaillemme, Paananen perustelee.

Yritysasiakkaille siirtolennon käytettävyys on yleensä tärkein kriteeri, jonka perusteella palvelu valitaan. Paanasen mukaan Helsinki-Vantaan lentokentältä lomamatkalle lentävät ovat myös yhtiön kannalta suuri potentiaalinen asiakasryhmä.

– Haluamme tarjota kilpailukykyisen vaihtoehdon esimerkiksi etelän lomakohteeseen matkustavalle tavalliselle ihmiselle. Oman auton voi jättää jo Lappeenrannan lentokentälle ja säästää näin aikaa ja rahaa, hän sanoo.

Paanasen mukaan Fly Lappeenrannan pitäisi päästä Finnairin kanssa sopimukseen lentokenttäpalveluista Helsinki-Vantaan lentokentällä.

– Täällä Lappeenrannassa asuu jonkin verran Finnairin henkilökuntaa. He ovat kysyneet minulta, voisivatko he saada meiltä palveluja ja käyttää meidän lentojamme. Näitä asioita ei ole tarkoitus kytkeä toisiinsa, mutta käynnistämme asiasta keskustelun heti, kun ihmiset palaavat lomiltaan.

KUVATEKSTI

ES-ARKISTO/ILKKA KARHU

Fly Lappeenrannan potkuriturbiinikoneen kyydissä Helsinkiin pääsee vauhdilla. Asiakkaiden mielestä viimeinen kilometri Helsinki-Vantaan lentoaseman kotimaan- ja ulkomaanterminaalin välillä kuitenkin tökkii pahasti. Kuvassa vasemmalla Fly Lappeenrannan uusi toimitusjohtaja Juha-Pekka Paananen ja oikealla heinäkuussa tehtävänsä jättävä toimitusjohtaja Casper Mickwitz.

Kirjoittaja:
Matti Saarela