Iso-Rapasalon siltahankkeesta Lemillä muhii lihava riita

Enemmistö saaren mökinomistajista haluaisi rakentaa sillan salmen yli saareen. Vastustajat sanovat, että silta pilaisi maiseman ja heikentäisi myös vedenlaatua lähialueilla. Kovinta vastustus on ihan salmen ympärillä.

MATTI RIIHELÄ

LEMI. Kivijärvessä sijaitseva Iso-Rapasalon saari on nimensä mukaisesti iso. Yksi koko Lemiä ja Luumäkeä halkovan järven suurimmista. Saareen suunnitellusta sillasta ja tiestä syntynyt erimielisyys ei sekään ole ihan vähäinen. Hankkeen tiimoilta pidetystä kokouksesta asianajajilleen pirauttelivat sekä rakentamisen kannattajat että vastustajat.

Noin puolet saaresta on Lemin ja puolet Luumäen puolella. Valtaosa mökkiläisistä on muualta.

Silta- ja tiehanke sai alkunsa pari vuotta sitten. Toissa keväänä pidettyyn ensimmäiseen kokoukseen oli kutsuttu kaikki saaren 79 maanomistajaa. Paikalla heistä oli 57. Tuolloin sillan puolesta oli 46 ja vastaan 9 kokousedustajaa. Asetelmat eivät ole siitä juuri muuttuneet. Selkeä enemmistö on sillan ja tien rakentamisen puolella.

Lemiläisellä Esko Mujusella on mökki saaressa. Jos silta Kuhasensaaren rannasta rakennettaisiin suunnitelman mukaisesti yli Rapasalonsalmen, Mujunenkin pääsisi autollaan mökille asti. Nyt auto on jätettävä Kuhasensaaren rantaan, ja jatkettava siitä matkaa veneellä. Mujunen ei kuitenkaan halua siltaa.

– Kun hankin mökin vuonna 2000, tiesin, että se on saaressa ja että sinne on kuljettava veneellä. Jos olisin halunnut mökin, jonka pihaan pääsee autolla, olisin hankkinut mökin mantereelta.

ESKO MUJUNEN perustelee vastustavaa kantaansa monilla seikoilla, joissa keskeisinä ovat myös luontoarvot. Myös hänen isällään on mökki samassa saaressa.

– Ajattelepa nyt pengersiltaa tuohon salmen yli, kaksi ja puoli metriä korkeaa patsasta. Sen puolitoista metriä korkeasta aukosta ei mahtuisi läpi esimerkiksi katetulla moottoriveneellä. Veneliikenne hankaloituisi totaalisesti.

Mujunen muistuttaa, että myös talviliikenne salmessa katkeaisi. Jäätä pitkin salmen läpi on kuljetettu puutavaraa.

Liikenne- ja maisemahaittojen lisäksi Esko Mujunen pelkää ympäristöhaittoja.

– Muutamassa vuodessa vedet siltapenkereiden ympärillä olisivat pelkkää mutaa, hän uskoo.

– Lähellä tässä on useita mökkejä. Niiden arvoon silta vaikuttaisi varmasti heikentävästi.

SILLAN JA TIEN alustava kustannusarvio on ollut 600 000 euroa. Lunastuskorvauksien osuus siitä on 100 000 euroa.

Esko Mujusen mukaan tämän päivän hintatasossa realistinen kustannusarvio liikkuu lähempänä miljoonaa euroa. Yksin lunastuksiin tarvitaan kaksi-kolme kertaa enemmän kuin alustavassa suunnitelmassa, hän arvioi.

– Kustannukset nousevat varmasti. Maanrakentajat ovat kiinni Kuutostien rakentamisessa useita vuosia eteenpäin.

– On heitetty arvio, että kustannukset olisivat noin 20 000 euroa per mökki.

Mujusen mukaan moni on vedonnut siihen, että mökkien ja tonttien arvo nousee.

– Mutta moniko on myymässä?

– Suunnitelmissa koetetaan saada hanke kuulostamaan hyvältä. Väitetään muun muassa, että ympäristön tila paranee, kun moottoriveneliikenne vähenee ja melupäästöt sen myötä.

Mies ei usko väittämään, että silta ja tie toisivat saareen lisää asukkaita, jopa vakituisia asukkaita.

– Olen käynyt täällä yli 40 vuotta lähes joka viikonloppu. Parillakymmenellä mökillä käydään heinäkuussa viikoittain, mutta muina aikoina vuodessa maksimissaan noin kymmenellä mökillä viikonloppuisin.

ISO-RAPASALON SILTASUUNNITELMA

Sillan rakenne: pengersilta.

Pituus: noin 160 metriä.

Aukon leveys: 25 metriä.

Aukon korkeus: 1,5 metriä

Sillan suurin korkeus: noin 2,5 metriä.

Lisäksi: teitä saareen runsaat 4 km.

Alustava kustannusarvio: 600 000 euroa.

KUVATEKSTI

MATTI RIIHELÄ

Iso-Rapasalon pengersilta on suunniteltu rakennettavaksi Esko Mujusen takana olevan Rapasalonsalmen yli.

Kirjoittaja:
Matti Riihelä