Lappeenranta ja Imatra ohittivat jo Helsingin tax free -myynnisä

Lappeenrannan tax free -myynnin kasvu oli koko maan vauhdikkainta alkuvuodesta. Venäläiset käyttävät ostoksiin ja palveluihin noin 70 miljoonaa euroa Lappeenrannan alueella, jos ostosmatkailu jatkuu samanlaisena myös loppuvuonna.

JYRKI NUOTTIMÄKI

LAPPEENRANNAN ja Imatran yhteenlaskettu tax free -myynti ohitti Helsingin myyntiluvun kesäkuussa. Lappeenrannan ja Imatran myynti oli 3,85 miljoonaa euroa. Helsingissä vastaava myynti oli 3,82 miljoonaa euroa.

Lappeenrannan tax free -myynti on jatkanut hurjaa kasvuaan tammi-kesäkuun aikana. Kasvu oli vauhdikkainta koko maassa. Kesäkuussa myynti yli kaksinkertaistui edellisvuoden kesäkuuhun verrattuna.

Alkuvuoden vauhdilla Lappeenrannan tax free myynti nousee noin 35 miljoonaan euroon tänä vuonna. Saman määrän venäläisten arvioidaan jättävän rahaa palveluihin ja muihin ostoksiin, joten itärajan takaa tuleva ostosmatkailu lihottaa alueen palveluelinkeinojen kassaa noin 70 miljoonalla eurolla.

Kesäkuun myyntitilastoissa Helsingin osuus koko maan tax free -kaupasta oli 34 prosenttia ja Lappeenrannan osuus lähes 30 prosenttia.

Koko maassa tax free -kauppa on kasvanut alkuvuodesta kolmanneksella. Lappeenrannassa alkuvuoden kasvu oli 65 prosenttia ja Imatralla 32 prosenttia.

Venäläisten osuus Suomen tax free -asiakkaista on 93 prosenttia.

VIIME vuonna Lappeenrannan tax free -myynti kasvoi ennätykseen ja oli silloin noin 29 miljoonaa euroa.

– Alkuvuoden myynnin perusteella on ennakoitavissa, että Lappeenrannan tax free -myynti kasvaa tänä vuonna noin 35 miljoonaan euroon, sanoo kaupungin kehitysjohtaja Markku Heinonen.

– Venäläisten ostosmatkailussa ei näy hiipumisen merkkejä. Se ei näy niinkään ostosmäärissä, mutta euroja venäläiset käyttävät aikaisempaa runsaammin.

Heinosen mukaan se kertoo siitä, että venäläisten ja erityisesti keskiluokan tulotaso on kohentunut huomattavasti viimeisen vuoden aikana.

ENNAKKOTIEDOT loppuvuonna julkaistavasta rajahaastattelututkimuksesta osoittavat, että arviolta puolet ostosmatkailijoista ei käytä ostoksiaan tax freessä.

– Se merkitsee sitä, että tax freen ohella venäläiset jättävät toiset 35 miljoonaa euroa alueen palveluihin ja muuhun kauppaan, Heinonen sanoo.

Hänen mielestään venäläisten kiihtyvä ostosmatkailu kertoo myös siitä, että kaupan palveluihin satsaaminen on ollut järkevää Lappeenrannassa.

– Tilaa uusille ydinkeskustan ja Myllymäen kauppapalveluille näyttäisi olevan edelleen.

K-CITYMARKETIN tavaratalonjohtajan Jarno Pulkkisen mukaan venäläisten kasvava ostosmatkailu näkyy vuodesta toiseen mukavalla tavalla myös kaupassa.

– Tax free -myynnin kasvu jatkuu kaiken aikaa, ja Lappeenrannan Citymarket on myynnillään ryhmänsä selvä ykkönen Suomessa. Toki rajan läheisyys auttaa asiaa.

Pulkkisen mukaan venäläisiä asiakkaita käy ostoksilla tasaisena virtana jokaisena päivänä.

– Kodin eri tarvikkeet ja kodintekniikka sekä vaatteet uusien sesonkikausien alkaessa ovat ostoslistojen kärjessä.

Venäläisten kertaostosten euromäärää Pulkkinen ei osa tarkasti arvioida.

– Mutta kärrillinen se on. Kertaostot ovat selkeästi isompia kuin suomalaisilla asiakkailla.

Kirjoittaja:
Jyrki Nuottimäki