Itäliikenteen hiipuminen ei vielä näy merkittävästi rajalla

Tulli toivoo aikaisempaa rauhallisempaa liikenteen loppuvuotta. Rekkaralli voi myös kiihtyä hyvin nopeasti, kun rahahanat aukeavat Venäjällä.

LAPPEENRANTA. Itärajan rekkaliikenne ei ole romahtanut ainakaan rajaliikenteen lokakuun ennakkotietojen valossa. Esimerkiksi Nuijamaalla liikennemäärät ovat pudonneet hyvin vähän. Vaalimaalle johtavalla tiellä rekkajonot venyvät noin 20 kilometriin jokaisena arkipäivänä iltaa kohti mentäessä.

– Nuijamaamaallakin liikenne on vähentynyt lokakuussa vain vaivaiset neljä prosenttia verrattuna syyskuun lukuihin. Merkittävää vähennystä ei ole ollut vielä tullut, sanoo Itäisen tullipiirin johtaja Tommi Kivilaakso.

Koko liikenteen ennuste Nuijamaalta on Kivilaakson mielestä hyvä barometri, koska siellä on sekaisin kaikki liikenne.

Itärajan rekkaliikenteen hiljeneminen alkoi lokakuun 20. päivä alkaneella viikolla.

– Se on mennyt autorekkojen piikkiin, mutta silti tässä kuussa kolmasosa kuljetuksista on ollut edelleen autonkuljetusrekkoja.

IMATRA on autorekkojen pääylityspaikka, ja siellä Kuutostielle saakka ulottuneet jonot ovat hävinneet. Se on Kivilaakson mukaan iso helpotus imatralaisille.

– Silti siellä on säännöllisesti illansuussa 50-60 rekkaa odottelemassa lähtöä Venäjälle.

Kivilaakson mielestä vasta marraskuun lopulla liikennemäärien kehityksestä voi tehdä varmempia johtopäätöksiä.

– Toivottavasti liikenne olisi loppuvuotta kohti aiempaa vähäisempää, koska talvikelit aiheuttavat aina ongelmia. Yleensä on käynyt niin, että samaan aikaan loppuvuodesta tulevat rajan ruuhkat ja liukkaat kelit. Se on vaarallinen yhtälö.

Nyt tullipiirissä ei uskota, että liikennemäärien kasvu olisi loppuvuodesta niin voimakasta kuin aikaisemmin.

– Rauhallisempi tahti yli vuodenvaihteen olisi toivottavaa.

KIVILAAKSO huomauttaa, että rekkaralli voi myös kiihtyä hyvin nopeasti.

– Venäjälle jää nyt patoutunutta kysyntää, joka ponnahtaa äkkiä ylös, kun rahahanat aukeavat. Venäjä sukeltaa nopeasti, mutta ponkaisee yhtä nopeasti ylös.

– Se näkyy sitten Suomen kautta vietävissä luksuskulutushyödykkeiden määrässä. Kasvu tulee taas hiljaisemman kauden jälkeen.

VENÄJÄN viranomaisten määrän vähentäminen rajalla seitsemästä kahteen ei ole toteutunut, mutta sen sijaan asiointiluukut ovat vähentyneet.

Lokakuun alusta muut viranomaiset on alistettu tullin tausta- ja tukielimiksi. Venäjä otti käyttöön yhden luukun palvelun, jossa rekkakuskit voivat jättää kaikki rahtikirjat tullin tiskille.

– Venäjän liikennetarkastus on myös tullin alaviranomainen, ja se tekee työtään tullin valvonnan alaisena. Myös ylimääräiset tullausavustajat ovat poistumassa kuvioista, Kivilaakso sanoo.

Hän pelkäsi, että uudistus olisi pahimmillaan hidastanut rajan rekkaliikennettä.

– Siirtymä on kuitenkin toiminut joustavasti, eivätkä jonot ole sen takia pidentyneet. Onneksi hieman aikaisemmasta hiljentynyt rajaliikenne toimi tässä hyvänä apuna.

Kirjoittaja:
Jyrki Nuottimäki