Hallitus päätti itäliikenteen rajoituksista ja uusista maksuista

Maksut edellyttävät lainsäädännön muuttamista. Se lykkää myös taksojen käyttöönottoa.

JYRKI NUOTTIMÄKI

HALLITUS päätti itäliikenteen uusista rajoitus- ja maksukäytännöistä keskiviikkona. Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) pitää liikenneturvallisuuden kannalta välttämättömänä lisätä rajoittavia toimia talven kynnyksellä, vaikka kuljetukset ovat rauhoittuneet viime viikkoina.

Hallitus teki itäliikenteen rajoituksista linjauksia elokuussa ja päätti nyt toimenpiteistä, joista osa voidaan toteuttaa viranomaisten päätöksillä ja osa vaatii muutoksia lakeihin ja asetuksiin.

Välittömästi käyttöön tulevat Hamina-Taavetti- sekä Kotka-Kouvola-tien vaihtoehtoiset reitit ja ajorajoitukset. Näitä koskevaa tiedotusta tehostetaan kuljetusyrityksille.

Vuodenvaihteen ruuhkiin varaudutaan perustamalla ylimääräisiä rekkaparkkeja ja rajoittamalla äärimmäisenä keinona Venäjältä Suomeen tulevan rekkaliikenteen määrää.

POLIISIN hallitus aikoo vapauttaa rekkajonojen ohjauksesta tähdellisempiin töihin.

Tieliikennelakia hallitus muuttaa niin, että se mahdollistaisi rekkajonojen ohjauksen jonkun muun kuin poliisin tehtäväksi. Eduskuntaan laki tulee ensi vuoden alkupuolella.

– Käytännössä tätä työtä voisivat tehdä esimerkiksi turva-alan yritykset, Vehviläinen kertoo.

Uutena keinona hallitus aikoo ottaa käyttöön maksun, jota peritään Nuijamaan ja Imatran rekkakaistoilla odottavilta kuljetuksilta.

Myös tämä päätös edellyttää maantielain muuttamista, ja esitys ehtii eduskuntaan vasta ensi vuoden puolella.

Jos maksuja peritään Vaalimaalle tulevassa rekkaparkissa, Vehviläisen mukaan niiden on oltava käytössä myös Nuijamaalla ja Imatralla, joiden kaistoja pidennetään budjettivaroista.

– Kaikille raja-asemille tulevilla maksuilla estetään se, ettei niitä kierretä.

Vehviläinen ei vielä osaa sanoa, miten maksut hoidetaan ja kuka ne kerää. Asia on nyt valmistelussa ja menettelytapa ratkeaa lain valmistelun yhteydessä.

VEROLUONTEISEN vinjettimaksun käyttöönotto siirtyy vuoden 2010 keväälle. Tähän on päädytty Vehviläisen mukaan siksi, että Suomi haluaa siirtyä maksun elektroniseen valvontaan.

– Itse olisin valmis ottamaan vinjettimaksun käyttöön vaikka huomenna.

Vehviläisen mukaan ministeriöiden ja ajoneuvorekisterikeskuksen työryhmässä on todettu, että maksun pitää tulla sekä ulkomaiselle että kotimaiselle rekkaliikenteelle.

– Järjestelmän luominen ei ole ihan yksinkertaista. Vanhanaikainen tarrasysteemi ei ole järkevä. Parempi on mennä heti elektronisesti valvottuun vinjettijärjestelmään, kuten on tehty esimerkiksi Ruotsissa, Tanskassa ja Hollannissa.

VEHVILÄISEN mielestä oli tärkeää, että hallitus teki nyt nämä päätökset.

– Se antaa paremman selkänojan omalle toiminnalleni liikenneministerinä.

– Transitoliikenteen hiljentyminen on tosiasia, mutta tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa. Talvi ja lumi ovat tulossa, joten itärajan liikenteeseen on pakko varautua.

– Autoja oli lokakuun loppuun mennessä kuljetettu Venäjälle yhtä paljon kuin viime vuoden aikana. Viime viikkojen romahduksesta ei voi vetää sellaisia johtopäätöksiä, että enää ei tarvita rajoituksia.

EDUSKUNNAN liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Reijo Paajanen (kok.) on tyytyväinen hallituksen päättämistä toimenpiteistä, vaikka niitä on jouduttu odottamaan liian kauan.

– Ei tässä asiassa ylinopeutta ole ajettu, Paajanen valittaa valtiovallan hitaita liikkeitä konkreettisten ongelmien hoitamisessa.

– Päätökset toimenpiteistä ovat silti tärkeitä, vaikka koko valikoimaa ei voida ottaa käyttöön heti.

Paajanen pitää maksuja ja rajoituksia perusteltuina.

– Alueen asukkaiden kannalta ne ovat tärkeitä jopa sen uhalla, että transitoliikenteen luvut siitä kärsisivät.

Transitoliikenne työllistää yli 3 000 henkilöä ja tuo tuloja lähinnä satamayrityksille noin 360 miljoonaa euroa vuodessa.

Kirjoittaja:
Jyrki Nuottimäki