Lappeenranta tarjoaa yhden luukun palvelut

Toimitusjohtaja Hannu Lappalainen lupaa, että yrittäjän asia otetaan työn alle viikon sisällä.

URPO LAANINEN

Lappeenrannan kaupunkiorganisaatio on ottanut marraskuun aikana käyttöön yhden luukun periaatteen järjestelmän. Se helpottaa yritysten asiointia kaupungin eri toimielinten kanssa. Yrittäjän ei tarvitse juosta monien virkamiesten luona.

Lappeenrannan seudun yrityspalvelujen toimitusjohtaja Hannu Lappalainen lupaa, että yrityksen esittämä asia otetaan työn alle viikon sisällä ensimmäisestä yhteydenotosta.

Yrityspalvelujen hallinnoimassa One Stop Shop -palvelussa ovat mukana useimmat Lappeenrannan kaupungin yksiköt ja kaupunkiyhtiöt. Niissä ovat yhteyshenkilöt, jotka selvittävät yrittäjän asiat saman tien ja välittävät palvelupyynnön eteenpäin.

Lappalaisen mukaan yhden luukun palvelu on ainutlaatuinen Suomessa. Missään muussa kaupungissa sitä ei ole vielä otettu käyttöön.

– Lappeenrannassa toimiville tai sinne muuttaville yrittäjille tarkoitettu järjestelmä parantaa asiakaspalvelua ja tehostaa samalla tiedonkulkua kaupungin eri yksiköiden välillä. Voimme järjestelmän avulla myös seurata yrittäjiltä tulleiden yhteydenottojen määrää ja palvelupyyntöjen etenemistä.

Lappalainen kertoo, että yrittäjällä voi olla kaupungille vaikkapa toimitila-, tontti- tai asuntoasiaa.

Lappeenrannan seudun yrityspalveluissa ei välttämättä tunneta kaupungin vuokra-asuntotilannetta, mutta One Stop Shop -palvelu voidaan aloittaa välittömästi.

– Puheluun vastannut henkilö kirjaa asiakkaan kysymyksen ja yhteystiedot asiakashallintajärjestelmään ja lähettää sähköisen palvelupyynnön eteenpäin asuntotoimistoon. Ensimmäinen kontaktihenkilö sopii soittajan kanssa myös aikataulusta ja seuraa asian etenemistä.

Yhden luukun palvelua on testattu marraskuun aikana. Sillä on ollut jo joitakin asiakkaita. Myös Pietarista on tullut palvelupyyntöjä.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen