Kyläniemen lossin tilalle tulossa yli 8 miljoonaa maksava silta

Tiehallinto on muuttanut Kyläniemen sillan linjausta. Siltaa suunnitellaan nyt lossiväylän länsipuolelle. Sillasta tulee pitkä ja kallis. Tiehallinnon laskelmien mukaan se on kuitenkin kannattava investointi.

MATTI SAARELA

RUOKOLAHTI. Kyläniemen lossi halutaan korvata lähes 400 metriä pitkällä liittopalkkisillalla. Sillan ja sen vaatimien tietöiden kustannukset ovat alustavan kustannusarvion mukaan 8,2 miljoonaa euroa.

Pituuden lisäksi kustannuksia nostaa sillan korkeus. Tielaitoksen laskelmien mukaan silta on kalleudestaan huolimatta kannattava investointi. Lossiyhteyden ylläpito maksaa Tiehallinnolle vajaat puoli miljoonaa euroa vuodessa.

Uusi silta on tarkoitus rakentaa salmen yli lähes samaa reittiä, jota lossi nyt ajaa. Ratkaisu takaa sen, että siltapenkereiden alle ei jää yhtään rakennettua huvilatonttia.

Aikaisemmin Tielaitos suunnitteli siltaa Kutveleen kanavan yli. Yhtenä vaihtoehtona paikalle suunniteltiin jopa läppäsiltaa. Korkeita pengerryksiä ei olisi tarvinnut rakentaa.

Kutveleen kanavan ylittävää vaihtoehtoa varten Ruokolahden kunnan voimassa olevassa yleiskaavassa on myös tievaraus. Tältä osin yleiskaava on hyväksytty ja vahvistettu vuonna 2002.

Silta tulee kahden kunnan Ruokolahden ja Taipalsaaren rajalle. Rakennustarkastaja Erkki Kallosen mukaan Taipalsaaren kunnan voimassa oleva yleiskaava ei sano Kyläniemen tien tai sillan tulevasta paikasta mitään.

Parhaillaan sekä Ruokolahdella että Taipalsaarella on vireillä yleiskaavamuutos, jossa tehdään varaus Tiehallinnon uudelle siltasuunnitelmalle. Kaavamuutos on molemmissa kunnissa parhaillaan kuntalaisten ja maanomistajien nähtävillä.

Kutveleen kanavan molemmin puolin maata omistavat ihmiset ovat vastustaneet Tiehallinnon siltasuunnitelmaa alusta asti kynsin hampain. Tontinomistajille Tiehallinnon äkillinen mielenmuutos asiassa tuli mojovana ja iloisena yllätyksenä.

Aikaisemmin Kutveleen kanavan ylittävä ja useita kesämökkitontteja rakennuksineen allensa jättävä vaihtoehto tuntui vastustuksesta huolimatta olevan kuin kiveen kirjoitettu kanta.

Investointipäällikkö Pasi Hukkasen mukaan Tiehallinto pyörsi aikaisemman kantansa kahdesta syystä.

– Halusimme säästää alueen luontoarvoja. Toisaalta tonttien lunastushinnat ovat viime aikoina nousseet todella paljon, Hukkanen sanoo.

Ulkomaalaiset, lähinnä venäläiset ovat ostaneet Saimaan ratatontteja viime vuosina ahkerasti ja heidän tulonsa kiinteistömarkkinoille on myös nostanut hintatasoa hurjasti.

Hukkanen laskee, että lossireitin länsipuolelle rakennettavan sillan kokonaiskustannukset eivät nouse juuri sen suuremmiksi kuin Kutveleen kanavan ylittävän sillan rakennuskustannukset.

– Tässä vaihtoehdossa ei tarvitse rakentaa juuri lainkaan uutta tietä, hän muistuttaa.

Maanomistajat ovat aikaisemmin vedonneet muun muassa siihen, että Kutveleen kanavan alueella on arkeologisesti arvokkaita vanhoja rakenteita, joita ei ole vielä tutkittu.

Alueen luontoarvot on siltaa Tiehallinnon tilauksesta suunnittelevan konsulttiyhtiön mukaan selvitetty.

– Uhanalaisia lajeja ei ole löydetty. Kanava ympäristöineen tarjoaa kuitenkin upean luontonäkymän, siltaa suunnitteleva konsultti Juha Siitosen Ramboll Finland yhtiöstä sanoo.

Kyläniemen mantereesta erottavassa salmessa kulkeva laivaväylä tekee sillan rakentamisesta joka tapauksessa kalliin. Siitosen mukaan kotelopalkkisillan kustannusarvio on 5,4 miljoonaa euroa. Lisäksi sillan molempiin päivin tarvitaan pengerrykset, joiden rakentaminen maksaa vajaat kolme miljoonaa euroa.

– Kutveleen kanavan yli rakennetun sillan rakennuskustannukset olisivat olleet jonkin verran halvemmat, Siitonen kertoo.

KUVATEKSTI

RAMBOLL FINLAND OY

Uusi silta on tarkoitus rakentaa nykyisen lossireitin länsipuolelle. Pituutta sillalle tulee yhteensä 386 metriä.

Suunnittelijoiden mukaan massiivinen silta sulautuu hyvin maastoon. Harjumuodostelma ja metsä peittävät sen lähes kokonaan näkyvistä.

Kirjoittaja:
Matti Saarela