Etelä-Karjalan matkailuyhtiö korjaa kriisiä säästöohjelmalla

Hallitus sopii saneerausohjelmasta ja hyväksyy tilinpäätöksen ensi viikon kokouksessa. Toiminnan jatkaminen koetaan tärkeäksi, mutta kurssia on muutettava.

JYRKI NUOTTIMÄKI

ETELÄ-KARJALAN Matkailu Oy:n hallitus hakee uutta kurssia yhtiön toiminnalle. Maanantaina koolla ollut hallitus päätti siirtää säästöratkaisujaan seuraavan viikon kokoukseen, joka hyväksyy myös tilinpäätöksen.

– Kysymys on nyt siitä, miten yhtiön tulevaisuutta rakennetaan tuottojen ja kulujen osalta ja miten tuleva toiminta siihen sopeutetaan. Yhtiön perimmäistä tarkoitusta pitää kirkastaa, kommentoi hallituksen puheenjohtajana tänä vuonna aloittanut pankinjohtaja Risto Kiljunen maanantain hallitustunnelmia

– Hallituksen kokouksen henki oli positiivinen. Yhtiö koetaan maakunnan matkailulle tärkeäksi ja sille löytyy tilausta.

Matkailuyhtiö teki viime vuodelta noin 150 000 euron tappiot runsaan miljoonan euron budjetilla. Yhtiön toimintaa on muutenkin arvosteltu rankasti jäsenyrityksissä.

Toimitusjohtaja Peter Rehnberg teki omat johtopäätöksensä ja eroaa tehtävistään henkilökohtaisiin syihin vedoten. Maanantaina hän ei halunnut kommentoida asiaa millään tavalla.

Taustalla on tyytymättömyys yhtiön toimintaan. Esimerkiksi viime tilikauden tappiot tulivat hallitukselle yllätyksenä.

Kiljunen sanoo, ettei Rehnberg ole saanut potkuja. Sen vahvistaa myös hallituksessa istuva Imatran Seudun Kehitysyhtiö Oy:n toimitusjohtaja Aki Keskinen, jonka mukaan toimitusjohtajan asema kävi syntyneessä taloustilanteessa hyvin tukalaksi.

– Ei häntä suoraan patistettu lähtemään. Hän teki oman ratkaisunsa.

Matkailuyhtiön osalta voidaan puhua kriisistä, Kiljunen myöntää. Hänen mielestään taloudenpitoa on pakko tarkentaa, koska toimintaan on pantu enemmän euroja kuin tulot olisivat sallineet.

– Viime vuoden tappion kattamisesta on tarkoitus tiedottaa ensi viikon kokouksen jälkeen. Rahaa tuskin tulee käytettäväksi sen enempää kuin ennenkään, Kiljunen sanoo.

Se merkitsee säästöohjelmaa. Hallitus aikoo sopia ensi viikolla konkreettisesta esityksestä yhtiökokoukselle, mihin suuntaan yhtiön taloutta ja toimintaa kehitetään.

Keskisen mukaan säästöjä on haettava koko toiminnasta.

– Tappiot voidaan kattaa maanantaina arvioitujen lukujen perusteella, mutta säästöjen ohella toimintaakin on saatava aikaiseksi.

Imatralla matkailuyhtiön toimintaa on arvioitu erityisen kriittisesti. Syy on yksinkertainen: yhtiö ei ole pystynyt luomaan sellaisia palveluita, että alan yritykset olisivat niistä valmiita maksamaan.

– Olemme olleet huolissamme yhtiön saavutuksista Imatralla. Emme ole lähdössä yhtiötä kaatamaan, mutta tulevaisuutta ajatellen paljon on muututtava. Tähänastiset tulokset ovat jääneet laihoiksi, Keskinen sanoo.

Hänen mielestään yhtiö on sen verran huonossa kunnossa, että tänä vuonna on korjattava taloutta reippaasti, jotta voimme jatkaa ensi vuonna.

– Tämä on raaka totuus.

Keskinen odottaa mielenkiintoista yhtiökokousta huhtikuun lopulla.

– Yrittäjiltä ei ihan hirveästi kiitosta tule. Virhe on tehty siinä, että resursseja on laitettu matkailuyhtiöön, mutta muuta yrityksiä palvelevaa työtä ei ole tehnyt kunnolla kukaan.

Iso haaste on Keskisen mukaan se, miten yhtiö toimii ensi vuonna ja tulevaisuudessa.

– Uudelleenarviointia on nyt tehtävä monella rintamalla.

Kiljunen pitää matkailuyhtiön roolia edelleen maakunnan näkökulmasta tärkeänä.

– Maailma menee sellaiseksi, että tällaisia yhtiöitä tarvitaan. Pitää olla kunnan rajoja suurempia organisaatioita, muuten matkailuviesti ei ulkomaille kunnolla ylety.

– Yhtiön viime vuoden tulos yllätti, haasteita tuli ihan riittävästi talouden puolelta. Mutta yhteinen näkemys on se, että homman pitää jatkua, ja se jatkuu, Kiljunen lupaa.

Kirjoittaja:
Jyrki Nuottimäki