Etelä-Karjalan tax free -myynti notkahti

Rakennus- ja rautakauppatavaran kauppa pysytteli likimain viime vuoden tasolla.

OUTI SALOVAARA

Venäläisturistien määrän väheneminen notkautti reippaasti Imatran ja Lappeenrannan tax free -myyntiä helmikuussa. Pudotusta viime vuoden helmikuuhun oli molemmissa kaupungissa lähemmäs 20 prosenttia.

Tax free -myynti tippui likimain kaikissa tuoteryhmissä. Ainoastaan naisten vaatteiden ja turkisten myynti kasvoi viime vuoden helmikuusta.

Eniten väheni miesten vaatteiden, lahjatavaroiden sekä kodinkoneiden ja viihde-elektroniikan myynti.

Rakennus- ja rautakauppatuotteissa pudotusta oli vain neljä prosenttia.

– Myynti on hivenen hiipunut, mutta ei dramaattisesti, sanoo yksikönjohtaja Jukka Heinonen Lappeenrannan Starkista, missä noin kymmenesosa myynnistä tulee venäläisiltä asiakkailta.

Venäläisiä kiusaa ruplan arvon tipahtaminen euroon nähden. Suomalaiskauppojen tarjonta on kallistunut 35 prosenttia vain muutaman kuukauden aikana.

Starkilla on liuta vakioasiakkaita Pietarin ja Viipurin seudulta. Heistä iso osa on alan yrittäjiä, jotka jälleenmyyvät tuotteet Venäjällä eteenpäin omille asiakkailleen. Tilanne on Heinosen mukaan sama kuin Suomessa: joillakin yrittäjillä menee huonommin, toisilla paremmin.

– Asiakkaat ovat venäläistä keskiluokkaa. Autot mahtuvat parkkiruutuun, naurahtaa Heinonen.

Vuosia sitten venäläisasiakkaat halusivat itselleen hyvin näyttäviä sisustus- ja rakentamisratkaisuja, jotka poikkesivat suomalaisesta melkoisesti. Heinonen arvioi, että nykyään venäläisille kelpaa yhä useammin rautakaupan hyllytavara, eikä erikoisia ratkaisuja enää niin etsitä.

Pääkaupungissa tax free -myynti tippui helmikuussa vain neljä prosenttia. Helsingin tax free -myynti ei ole niin Venäjältä tulevien matkailijoiden varassa kuin Etelä-Karjalassa.

Esimerkiksi thaimaalaisten, japanilaisten ja kiinalaisten turistien määrän edelleen jatkunut kasvu pienensi pääkaupungin tax free -myynnin tiputusta.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara