Etelä-Karjalan Laila-tuotteita ei markkinoida yhtenä pakettina

Kolmen Laila-tuotteen yhteiseen markkinointiin olisi kaikilla kiinnostusta. Käytännön toteutus kuitenkin puuttuu lähes kokonaan. Vuoksen helmen pääsylipulla saa euron alennusta museon Lehmusten kaupunki -näyttelyyn.

LIISA KUKKOLA

Etelä-Karjala on tänä kesänä suuri Laila Hietamies/Hirvisaari -maakunta.

Lappeenrannan ydinkeskustassa vedetään toista kesää peräkkäin Teatteriyhdistys Kesyn Lehmusten kaupunki -draamakierroksia.

Etelä-Karjalan museossa on samanniminen näyttely, joka kertoo draamakierrosten tavoin Lappeenrannan historiasta Laila Hietamiehen kirjoihin pohjautuen.

Museon näyttelyissä on myös opastettuja kierroksia, joita vetävät samat näyttelijät kuin mitä nähdään draamakierroksellakin.

Teatteri Imatran kesäteatterinäytelmänä nähdään Helena Anttosen Hirvisaaren Imatra-sarjan kahdesta viimeisimmästä kirjasta dramatisoima Vuoksen helmi.

Kahdesta ensimmäisestä kirjasta dramatisoitua Kruununpuistoa esitettiin Imatralla kaksi vuotta sitten.

Kolmea erillistä eteläkarjalaista Laila-tuotetta markkinoidaan kutakin sen verran kuin markkinoidaan omana tuotteenaan. Etelä-Karjalan matkailun goSaimaa-sivustollakaan kirjailijan nimeä ei hyödynnetä tapahtumatiedottamisessa, vaan Laila-tapahtumat on ripoteltu ympäriinsä sivustolle.

Kesyllä, museolla ja Teatteri Imatralla olisi kiinnostusta yhteiseen markkinointiin ja tuotteiden paketointiin ja sitä pidettäisiin järkevänä, mutta ainoa yhteistyön käytännön toteutus on Imatran teatterin ja Etelä-Karjalan museon näyttelyn välillä.

– Teatterin pääsylipun kantaosalla saa euron alennusta museon pääsylipusta, Teatteri Imatran markkinointipäällikkö Susanna Laine kertoo.

Etelä-Karjalan museon intendentti Satu Eiskonen kertoo, että Imatran kesäteatteriin viedään julisteita kertomaan Lehmusten kaupunki -näyttelystä Lappeenrannassa.

– Totta kai Laila-fani haluaa tietää, jos seudulla on muutakin häntä kiinnostavaa. Halutessaan hän voi valita, mihin mennä vai mennäkö kaikkiin, Eiskonen sanoo.

Kaikkien mielestä eri tuotteet pikemminkin täydentävät toisiaan kuin kilpailevat keskenään.

– Hyvältähän se tuntuu, että Laila Hirvisaari on vihdoinkin saanut arvostusta kotikaupungissaan ja omassa maakunnassaan. Lappeenranta ei oikein ole aikaisempina vuosina osannut hyödyntää oman kylän tyttöä, teatteriyhdistys Kesyn tuottaja Minna Mänttäri sanoo.

Eiskonen kertoo museossa harkitun aiemminkin Hietamiehen kirjoihin perustuvan näyttelyn järjestämistä, mutta nyt Lappeenrannan 360-vuotisjuhlien yhteydessä näyttely löysi oikean paikkansa.

– Toki tiesimme, että Lappeenrannassa on samanniminen ja -aiheinen draamakierros, mutta emme ajatelleet niiden sulkevan pois toisiaan, Eiskonen sanoo.

Draamakierroksia on markkinoitu lähinnä Lappeenrannan seudulla julistein, lentolehtisin ja puskaradion kautta. Se on toiminut myös muualla Suomessa samoin kuin Facebookin kautta markkinointi.

– Olemme markkinoineet varsin maltillisesti, koska kierrokselle pääsee aina vain rajallinen määrä ihmisiä. Jo viime kesänä kävi niin, etteivät kaikki halukkaat päässeet mukaan ja se tietää aina pettyneitä ihmisiä, Mänttäri kertoo.

Kaikkien halukkaiden pääsemisen kierroksille Kesy varmisti sillä, että pääsylippuja saa ainoastaan ennakkoon ja Lippupisteen kautta.

Teatteri Imatra pääasiallisin Vuoksen helmi -markkinointikeino on ollut postin lähettäminen teatterin ryhmäasiakkaille.

Vuoksen helmeä on mainostettu myös Suuren Suomalaisen kirjakerhon kerholehdessä, kirjakerholaisia tuleekin ensi-iltaan bussilastillinen.

Busseja Imatralle tulee Susanna Laineen mukaan myös Joensuun, Kouvolan ja Mikkelin suunnasta.

Länsisuomalaisia ei Imatran kesäteatteri juurikaan kiinnosta.

– Muutamia ilmoituksia on ollut Martta-lehdessä, mikä tuntuu olevan hyvä keino tavoittaa potentiaalisia Laila-faneja, Laine kertoo.

Yhteistyöhön Laila-markkinoiden suhteen Teatteri Imatran markkinointipäällikkö suhtautuu erittäin myönteisesti.

– Yhdellä Etelä-Karjalan reissulla Laila-fani saa monta mielenkiintoista kohdetta, ja turistin tulee käytyä sekä Imatralla että Lappeenrannassa.

Etelä-Karjalan museon intendentti Satu Eiskosen on ollut pakko ratkaista pienten markkinointirahojen kohtalo tavoitellen mahdollisimman suurta tuottoa.

– Lehmusten kaupunki -näyttelyä on mainostettu medioissa, joissa sen on ajateltu tavoittavan mahdollisimman laaja lukijakunta.

– Olemme ilmoittaneet VR:n Matkaan-lehdessä sekä ET-lehdessä, jota lukevat vanhemmat naiset. Kuvittelemme juuri heidän olevan kiinnostuneita tämän kesän näyttelystämme.

PÄIVI VIRTA-SALO

Kirjoittaja:
Liisa Kukkola