Fiskarsin idyllissä syntyy kovaotteisia trillereitä

Taavi Soininvaara aloittaa uudella kirjallaan neliosaisen sarjan. Lukijoille esitellään YK:ssa työskentelevä Leo Kara.

SARI PULLINEN

RAASEPORI. Taavi Soininvaaran lukijakunta pääsee näinä päivinä tutustumaan Leo Karaan, kirjailijan uuteen henkilöhahmoon. Neliosaisen sarjan aloittava trilleri Kriittinen tiheys ilmestyy kauppoihin elokuun alussa.

Kirjailijan työpöydällä Kara kulkee jo seuraavan kirjan tapahtumissa. Toinen Kara-kirja on työn alla Raaseporin Fiskarsissa, mistä Soininvaara on toukokuussa ostanut talon.

– Mietin koko sarjan kaaren valmiiksi ennen kuin aloin kirjoittaa. Toinen kirja on jo pitkällä, Soininvaara kertoo.

Uuden sarjan osat julkaistaan vuoden välein.

Ratamo-romaaneita ehti Soininvaaralta ilmestyä kahdeksan kappaletta. Päähenkilö pysyy niissäkin samana, mutta kirjojen tarinat eivät nivoudu yhtenäiseksi kaareksi. Trillereissä on tyypillistä käyttää vakiohahmoa teoksesta toiseen, mutta sarjassa tarina kasvaa ja kehittyy kirja kirjalta.

Leo Karan mukana lukija pääsee seuraamaan kansainvälistä ohjus- ja ihmiskauppaa, politiikkaa ja rikollisuutta. Rankat aiheet kuuluvat trilleriin, ja faktojen on pidettävä paikkansa. Vaikka tarinassa on kansainvälisiä uhkakuvia, siinä on silti vahva Suomi-yhteys, ja monet henkilöt ovat suomalaisia.

– Seuraan näitä asioita jatkuvasti, joten taustatyö ei ole niin suuri vaiva kuin lukijasta ehkä näyttää, varmaan viidennes koko työstä.

– Tietoa täytyy vain kaivaa jostakin. Joka alalle löytyy kyllä asiantuntija. Säteilyturvakeskukselta olen kysynyt esimerkiksi likaisista pommeista.

Leo Kara työskentelee pääjohtajan erityisavustajana UNODC:ssä, joka on YK:n huume- ja rikostoimisto. Soininvaara varasi ajan ja lensi Wieniin tutustuakseen UNODC:hen paikan päällä. Hän keskusteli pitkään ihmiskaupan vastaisen osaston suomalaisen johtajan kanssa.

– Asiantuntijat ovat aina auttaneet minua hyvin mielellään, jopa innostuneesti. Myös poliisiin minulla on kontakteja. Saan heiltä tietoja sähköpostitse.

Soininvaara on sitä mieltä, ettei hänelle sovi ihmissuhteisiin keskittyvä trillerityyppi.

– Parasta jälkeä tulee, kun kirjoittaa siitä, mistä itse on kiinnostunut.

Kirjan aloittaminen saattaa olla hankalaa, kun monihaarainen juoni pitäisi saada itselleen selväksi ja lyhyeen muotoon.

– Minulle on tärkeää koota kansio, johon olen ensin jokaisesta luvusta muutamilla sanoilla hahmotellut aihiot. Sitten aloitan alusta.

Kun uutta kirjaa aloittaa, päässä on paljon tavaraa. Silloin ei auta muu kuin alkaa kirjoittaa raakaversiota luku kerrallaan.

– Olen oppinut, ettei kannata stressata liikaa. Kirjoitusprosessi vie puolitoista tai kaksi vuotta, ja matkan varrella ehtii tulla mieleen aina uusia ja entistä parempia ratkaisuja.

Vaikka Soininvaaran kirjassa ihmiskunta näyttää huonoimpia puoliaan, hän ei katso olevansa pessimisti. Ensimmäisessä Kara-kirjassa törmätään esimerkiksi pakolaisleireihin, jotka ovat kuin helvetin esikartanoita, sissien raakalaismaiseen väkivaltaan ja tyttöjen myymiseen seksiorjiksi.

– Teemat ovat synkkiä, mutta en näe maailmaa synkkänä täältä Fiskarsin idyllistä. Tällaisen atmosfäärin luominen kuuluu tähän kirjallisuudenlajiin.

Soininvaara uskoo, että kirjailija pystyy vaikuttamaan yksittäisten henkilöiden mielipiteisiin, muttei niinkään yleiseen ilmapiiriin. Esimerkiksi Da Vinci -koodi aiheutti valtavan ryntäyksen Pariisin museoihin.

Soininvaara lähti parikymmentä vuotta sitten Imatralta ensin armeijaan Lappeenrantaan ja sieltä opiskelemaan Turkuun. Äiti asuu yhä Imatralla, ja kesäisin Soininvaara mökkeilee Ruokolahden ja Rautjärven rajamailla.

– Tänä kesänä en tosin ole ehtinyt, on ollut tässä omassa talossa hirmuisesti laittamista.

KUVATEKSTI

KUSTANNUSOSAKEYHTIÖ TAMMI

Taavi Soininvaara palasi äskettäin Saksasta rikosfestivaaleilta. Helmikuuhun mennessä hän kirjoittaa novellin antologiaan, jonka jokainen tarina sijoittuu Ruhrin alueen johonkin kaupunkiin. Soininvaara sijoittaa omansa Dortmundin lähellä sijaitsevaan Hammiin.

Taavi Soininvaara

Syntynyt Imatralla 1966

Valmistui oikeustieteen kandidaatiksi Turun yliopistosta vuonna 1991

Työskennellyt rahoituslaitoksissa ja teollisuuden johtotehtävissä.

Vapaa kirjailija vuodesta 2001.

Trillerit pureutuvat kansainväliseen politiikkaan, talouteen, teknologiaan ja rikollisuuteen.

Esikoisdekkari Ebola–Helsinki ilmestyi 2000.

Suomen dekkariseuran Vuoden johtolanka -palkinto 2003 teoksesta Koston komissio.

Teoksia käännetty saksaksi.

Kirjoittanut kahdeksan Arto Ratamo -trilleriä ja yhden rikoskertomuskokoelman.

Nyt alkaa uusi neliosainen, itsenäisistä rikosromaaneista rakentuva sarja uusine päähenkilöineen. Sarjan aloittaa trilleri Kriittinen tiheys.

Teokset

Ebola-Helsinki (2000)

Inferno.fi (2001)

Koston komissio (2002)

Ikuisesti paha (2003)

Vihan enkeli (2004)

Pimeyden ydin (2006)

Marsalkan miekka (2006)

Jumalten sota (2007)

Rikollisen kaunis (2008) Novellikokoelma

Kokoomateokset: Murhan sävel, 19 kertomusta rikoksesta ja musiikista, 2006. Toim. Tapani Bagge. Teoksessa myös Taavi Soininvaaran novelli Ensimmäinen rikos.

Kirjoittaja:
Sari Pullinen