Tientekijät aloittavat Kuutostien kakkosvaiheen Joutsenossa

Kuutostien remontti jatkuu nyt Muukon suorasta itään. Ensi vuoden lopulle jatkuu myös ykkösvaihe Muukosta Kärjen kylään.

LEENA SALLINEN

LAPPEENRANTA. Kuutostien perusparannuksen toinen vaihe alkoi maanantaina. Sitä varten Joutsenossa on Kuutostien varresta pantu puuta nurin jo pari viikkoa.

Varsinainen tietyö alkaa Joutsenon keskustan ja Ahvenlammen risteyksen välillä ja myöhemmin tällä viikolla Jänhiälässä.

Tällä viikolla ryhdytään rakentamaan myös kiertotietä risteyssillan työmaata varten. Se tuo uudelle työmaaosuudelle ensimmäisen viidenkympin nopeusrajoituksen Joutsenon keskustan kohdalle.

Nyt alkavassa remontissa Kuutostie rakennetaan nelikaistaiseksi Ahvenlammelta Imatran Mansikkalaan. Urakasta vastaa Destia Oy.

– Paljon teetetään myös alihankintana. Työmaalla on aluksi 30-40 työntekijää. Kiivaimman urakan aikana työntekijävahvuus on 150-200, kertoo projektipäällikkö Ilkka Kaaralainen Destia Oy:stä.

Kiivaimmillaan urakka on hänen mukaansa ensi keväänä ja kesänä. Imatran päähän työmaa etenee ensi talvena.

Kakkosvaiheessa Kuutostielle tehdään kahden uuden kaistan lisäksi kahdeksan liittymää ja niihin parikymmentä siltaa.

Työmaalle tulee nopeusrajoituksia ja kiertoteitä pitkin matkaa. Ensimmäinen kiertotie tulee Kaaralaisen mukaan käyttöön Joutsenon Nesteen lähistöllä elokuun lopussa.

Valmiina nelikaistaisen Kuutostien pitäisi olla koko 20 kilometrin osuudella vuoden 2011 lopulla.

Näyttöä Destian työn jäljestä Kuutostiellä on Lappeenrannassa Muukosta Ahvenlammelle ulottuva viiden kilometrin nelikaistainen pätkä, joka valmistui vuonna 2003.

Kuutostien remontin ensimmäinen vaihe jatkuu vielä ensi vuoteen Muukosta Kärjen kylään. Siitä vastaa Työyhteenliittymä VT6, jossa ovat mukana Kesälahden Maansiirto ja Lemminkäinen Infra.

– Työyhteenliittymä toimii omalla tontillaan, ja Destia omallaan. Kilpailua oli siinä vaiheessa, kun kakkosvaiheen urakasta sovittiin. Nyt tehdään yhteistyötä, jotta tienkäyttäjille olisi tienteosta mahdollisimman vähän haittaa, Kaaralainen toteaa.

Muukon valmiin pätkän erottamat työmaat yhdistää myös telematiikan teko. Telematiikka on Kaaralaisen mukaan liikenteen sähköistä ohjausta.

KUVATEKSTI

MIKA STRANDÉN

Lappeenrannan Vesi Oy:n miehet asensivat maanantaina tietyömaan alle vesi- ja viemärijohtojen suojaputkea Annukan kohdalla Joutsenossa.

Kuutostien perusparannus

Tie rakennetaan nelikaistaiseksi ns. sekaliikennetieksi 48 kilometrin matkalla Lappeenrannan Kärjen kylästä Imatran Mansikkalaan.

Työn teettää Tiehallinto ja valtio maksaa.

Kokonaiskustannus 177 miljoonaa euroa, josta on tähän saakka käytetty 92 miljoonaa euroa.

Muukkoon valmistui viiden kilometrin pätkä vuonna 2003.

Vuosien 2007-2010 ensimmäisessä vaiheessa valmistuu 23 kilometrin väli Muukko-Kärki liittymineen.

Vuosien 2009-2011 toisessa vaiheessa valmistuu 20 kilometrin väli Ahvenlammelta Mansikkalaan liittymineen.

Yleissuunnitelma remontin jatkamisesta välille Kärki-Taavetti valmistui kesäkuun lopussa.

Kirjoittaja:
Leena Sallinen