Lappeenrannan luotsit pelkäävät paikkojensa puolesta

Saimaalta ollaan karsimassa 48 luotsista liki kolmannes pois. Luotsien mielestä vähennysten toteutuessa palvelutaso romahtaa.

MARI PAJARI

LAPPEENRANTA. Luotsausliikelaitos Finnpilotin yt-neuvottelut ovat saaneet luotsit pelkäämään Saimaan luotsaustoiminnan romahtamista. Neuvottelut tähtäävät Suomessa 40 työntekijän irtisanomiseen. Eteläisellä Saimaalla työskentelevistä 48 luotsista vähennyksen arvioidaan kohdistuvan 13 luotsiin.

– Vähennys on epärealistinen. Työnantaja perustaa laskelmat kuluneen kesän touko-heinäkuun välisiin liikennemäärin, jotka ovat olleet poikkeuksellisen alhaiset, tilittää Saimaan luotsit ry:n puheenjohtaja Harri Heikkilä.

Finnpilotin liikevaihto on vuoden 2009 aikana laskenut viime vuodesta 26 prosenttia. Luotsauskysyntä on laskenut kolmanneksella.

Heikkilä näkee määrissä taantuman vaikutuksen. Hänestä pahin lama on nähty, sillä syksy on lisännyt liikennettä.

Kesästä asti pyörineet luotsien lomautukset ovat jo aiheuttaneet ruuhkia kanavassa. Sairastapausten vuoksi viime viikolla laivat joutuivat pahimmillaan odottamaan luotsausta 16 tuntia. Yleensä 16 henkilön miehittämä asema pyöri silloin seitsemällä luotsilla.

– Se oli itse asiassa sama luotsien määrä, johon neuvotteluissa nyt työnantajan puolelta tähdätään, Heikkilä sanoo.

Luotsi Minna Yrjänen epäilee aseman henkilöstön jaksamista mahdollisten vähennysten tullen. Luotsi taipuu nyt tarvittaessa 16 tunnin työvuoroon, mutta uusissa laskelmissa sama pituus on otettu vuoron oletuspituudeksi.

– Maksimivuoro on tarkoitettu ruuhkahuippuja varten, Yrjänen korostaa.

Lokakuun alussa käynnistyneet yt-neuvottelut päättyvät marraskuun puolessa välissä. Kaavaillut henkilöstövähennykset astuisivat voimaan joulukuun alussa. Heikkilän mukaan tunnelmat luotsien keskuudessa ovat apeat.

– Masentunutta väkeähän täällä nyt on. Mielessä liikkuu, kuka joutuu mahdollisten irtisanottavien joukkoon. Eikä silloin helppoa tulisi olemaan heilläkään, jotka jäävät, Heikkilä toteaa.

KUVATEKSTI

PEKKA HÖLKKI

Luotsit saavat hälytyksen luotsauksesta VTS-järjestelmän kautta. Harri Heikkilä pelkää laivojen odotusaikojen pidentyvän, jos väki vähenee.

Toinen Suomen luotsaavista naisista, Minna Yrjänen, seuraa Keltin saapumista Mälkiän sulkuun.

Kirjoittaja:
Mari Pajari