Lappeenrannasta tulossa kiertoliittymien kaupunki

Jo rakennettujen ja rakennettavien kiertoliittymien lisäksi Lappeenrantaan on suunnitteilla kaksi uutta kiertoliittymää. Kiertoliittymissä liikenne sujuu jouhevammin kuin valo-ohjatuissa risteyksissä.

HEIKKI SAIRANEN

LAPPEENRANTA. Lappeenrannan liikenne sujuu jatkossa kiertoliittymien kautta. Palloon rakenteilla oleva kiertoliittymä valmistuu vielä tämän vuoden aikana. Armilan- ja Lappeenkadun valo-ohjattu risteys muuttuu kiertoliittymäksi, ja Myllymäkeen on suunnitteilla kaksi uutta kiertoliittymää.

Suurin ja kaunein eli Tiehallinnon tekemä Ihalaisen kiertoliittymä Mattilassa ei ehdi valmistua vielä tänä vuonna. Kiertoliittymän käyttöönotto liittyy Kuutostien parantamiseen nelikaistaiseksi Lappeenrannan ja Imatran välillä.

– Kiertoliittymät ovat toimineet hyvin, sanoo suunnittelupäällikkö Pentti Multaharju Lappeenrannan kaupungilta.

Kiertoliittymien tarkoituksena on hillitä ajonopeuksia, ja siinä Multaharjun mukaan on myös onnistuttu.

Kiertoliittymien koot poikkeavat toisistaan paljon. Viipurintielle rakennetut kiertoliittymät ovat huomattavasti ahtaammat kuin Palloon tuleva liittymä. Kaupungin projektivastaavan Antero Miettisen mukaan Viipurintien kiertoliittymät tehtiin tarkoituksella kapeiksi.

– Raskas liikenne sujuu siitä huolimatta hyvin. Jos kiertoliittymästä olisi tehty väljempi, siitä pääsisi ajamaan vauhdilla läpi, eikä se palvelisi alkuperäistä tavoitetta.

– Tavoite on myös toteutunut. Kiertoliittymät hillitsevät ajoneuvojen nopeuksia, ja myös sivulta pääsee helposti mukaan liikennevirtaan, Miettinen katsoo.

Viipurintien kiertoliittymissä raskas liikenne voi oikaista. Asvalttipäällysteinen osuus on varattu henkilöautoille, mutta raskas kalusto voi ja saa oikaista niille varatun kivetyksen yli.

Ahtautta on myös Toikansuolla olevissa kiertoliittymissä Citymarketin ja K-Raudan luona.

– Mutta kyllä niistä isommatkin rekat menevät hyvin läpi, Multaharju toteaa.

Ihalaisen kiertoliittymästä Mattilassa tulee Lappeenrannan suurin ja kaunein.

– Siinä on kyllä liikennettäkin paljon, sanoo Kuutostien projektipäällikkö Timo Kyntäjä.

Kyntäjän mukaan kiertoliittymä ei valmistu vielä tämän vuoden aikana. Työt ovat edistyneet hyvin, mutta täysin valmiina se on vasta ensi vuoden puolella.

– Mahdollisimman pitkälle tehdään ennen talven tuloa.

Risteykseen mietittiin myös liikennevaloja, mutta kiertoliittymää pidetään liikenteen kannalta joustavampana.

Pallon kiertoliittymä valmistuu vielä tänä vuonna. Viimeistelyt jäävät suunnittelupäällikkö Pentti Multaharjun mukaan ensi vuodelle.

– Viipurintien liittymiin verrattuna Pallon liittymästä tulee huomattavasti suurempi. Mitä enemmän itse kiertoliittymään tulee muita liittymiä, sen väljempi siitä on rakennettava, Multaharju sanoo.

Pallon kiertoliittymä ja muut katujärjestelyt maksavat kaupungille teknisen toimen teettämän kustannusarvion mukaan 1,8 miljoonaa euroa.

Uusia kiertoliittymiä on suunnitteilla Myllymäkeen ja kaupungin keskustaan. Multaharju ei osaa sanoa tarkkaa ajankohtaa, mutta jossakin vaiheessa Armilan- ja Lappeenkadun risteys muuttuu kiertoliittymäksi.

– Se oli jo alustavasti tämän vuoden ohjelmassa, mutta säästökuurin takia se siirtyy.

Myös Myllymäessä ohjataan jatkossa liikenne kiertoliittymien kautta. Multaharju sanoo, että suunnitteilla on muuttaa Myllymäen- ja Hiessillankadun risteys ja myös Myllymäen- ja Alaniitynkadun risteys kiertoliittymiksi.

– Ne ovat melko hankalia risteyksiä nyt.

KUVATEKSTI

PÄIVÄ HEISKANEN

Palloon tulee sangen iso kiertoliittymä. Se valmistuu liikenteelle vielä tämän vuoden aikana.

Kirjoittaja:
Heikki Sairanen