Categories
Artikkelit

Vainikkalan asemarakennus remonttiin ensi syksynä

Asema joutuu uusien haasteiden eteen nopeiden junayhteyksien myötä. VR pyrkii vastaamaan niihin lisäämällä aseman toiminnallisuutta. Elokuussa alkavan remontin on määrä olla valmis marraskuun lopussa.

Heikki Sairanen

LAPPEENRANTA. VR kehittää Vainikkalan asemaa. Suunnitelmissa on lisätä sen toiminnallisuutta, koska VR on itsekin todennut, että nykymallissa se ei toimi. Viime syksynä VR suunnitteli jopa lisärakentamista, mutta matkan varrella suunnitelmat ovat supistuneet.

VR:n liikennepalvelupäällikön Jouko Uppmanin mukaan asemarakennuksen toiminnallisuutta kohennetaan muun muassa sillä, että odotus- ja passintarkastustilat ajanmukaistetaan.

– Lähtevälle ja saapuvalle liikenteelle rakennetaan omat tilansa. Myös asiakkaille tulee oma odotustila, Uppman sanoo.

VR:n tavoitteena on, että peruskorjaustyöt aloitetaan ensi elokuussa ja valmista olisi viimeistään marraskuun lopussa. Peruskorjauksen kustannusarvio on noin 250 000 euroa.

Uppmanin mukaan myös rakennuksen ulkoasua kohennetaan. Julkisivu-uudistukset eivät ole kuitenkaan suuren suuria. Kasvojenkohotukseen kuuluvat myös asemalaitureiden ja aitauksien korjaus.

– Tällä hetkellä Vainikkalan asema ei täytä VR:n palvelutavoitteita eikä se ole myöskään asemalla toimivien viranomaisten, kuten tullin ja rajaviranomaisten kannalta toimiva, Uppman katsoo.

VR:N ja Venäjän rautatien RZD:n tavoitteena on aloittaa Allegro-liikenne Helsingin ja Pietarin välillä tämän vuoden lopulla. Allegrot korvaavat nykyiset Sibelius- ja Repin-junat ja mahdollistavat vaiheittaisen junavuorojen lisäämisen näiden kahden kaupungin välillä. Junayhteyden on arvioitu jopa kolminkertaistavan matkustajamäärät radalla.

Alkuvaiheessa Helsingin ja Pietarin välinen matka-aika lyhenee nykyisestä lähes kuudesta tunnista noin kolmeen ja puoleen tuntiin. Matka-aika lyhenee, koska junan veturia ei enää tarvitse vaihtaa rajalla ja lisäksi rajamuodollisuudet siirtyvät liikkuvaan junaan molemmissa maissa.

LAPPEENRANNAN kaupunki pyrkii edistämään paremman tieyhteyden saamista Lappeenrannasta Vainikkalaan. Kaupunki aikoo patistaa Kaakkois-Suomen tiepiiriä kiirehtimään Simola-Vainikkala-tien rakentamisen aloittamista viimeistään vuonna 2011.

Kaupunki varautuu myös osoittamaan lisämäärärahoja uusien bussiyhteyksien aloittamiseen Lappeenrannasta Vainikkalaan.

KUVATEKSTI

Vesa Laitinen

vr

Vainikkalan asemarakennusta rempataan ensi syksynä. VR:n tavoitteena on parantaa aseman toiminnallisuutta.

Allegro

Allegro-nimi tarkoittaa italiaksi nopeaa. Nimen valinnassa on kiinnitetty huomiota käytettävyyteen suomen ja venäjän kielellä sekä kansainvälisesti. Junan ulkoväritys on johdettu Suomen ja Venäjän lippujen väreistä.

Junan suurin nopeus matkustajaliikenteessä on 220 kilometriä tunnissa. Allegrossa on seitsemän vaunua ja yhteensä 344 matkustajapaikkaa.

Junan 1. ja 2. luokan vaunuissa on säädettävät istuimet, käännettävät pöydät, taskut lehdille, jalkatuet sekä pistokkeet kannettavia tietokoneita ja matkapuhelimia varten. Junassa on ravintolavaunu, palvelut liikuntarajoitteisille, leikkitila lapsille sekä paikat lemmikkien kanssa matkustaville. Koko juna on savuton.

Kirjoittaja:
Heikki Sairanen