Lama ei enää tunnu sponsoroinnissa

Viime vuonna tapahtumien sponsorirahat romahtivat. Tänä vuonna Big band -festivaali on saanut hyvin sponsoreita. Uusille festareille sponsorien löytäminen on haaste.

Hanna Romppainen

Viime vuonna talouden taantuma karsi festivaalien sponsoreita. Tänä vuonna sponsorien määrässä ollaan päästy Imatra big band -festivaalin toiminnanjohtaja Hannu Hokkasen mukaan taas normaalille tasolle.

Etelä-Karjalan suurimman festivaalin Imatra big bandin 900 000 euron budjetista noin 15 prosenttia tulee sponsoreilta. Yhteensä festivaalia on tukemassa noin 30 yhteistyöyritystä.

Viime vuonna yritysten sponsorointiin käyttämät rahat romahtivat Mainostajien liiton sponsoribarometrin mukaan edellisen vuoden liki 180 miljoonasta reiluun 150 miljoonaan.

Big band -festivaalin talous oli tiukilla. Toinen imatralainen festivaali Rock to the river jouduttiin kokonaan perumaan, kun kaksi suurta sponsoria vetäytyi pois tapahtuman tukijoista.

Lemin musiikkijuhlien taiteellisen johtajan Päivi Loponen-Kyrönsepän mukaan festivaalia ei pystyttäisi lainkaan järjestämään ilman sponsorirahaa. Suurista rahoista ei klassisen musiikin festivaalin sponsoroinnissa ole kuitenkaan kyse. Summat liikkuvat muutamasta sadasta eurosta muutamaan tuhanteen euroon.

Paikalliset yritykset ovat Loponen-Kyrönsepän mukaan lähteneet tänä vuonna erityisen hyvin mukaan tapahtuman sponsorointiin. Yhteensä tukijoita festivaalilla on tänä vuonna runsaat kymmenen. Pääosa tuloista tulee kuitenkin lipunmyynnistä.

– Tapahtuma nousee tai kaatuu lipputulojen varassa.

Lappeenrannan Linnoituksen yö -festivaaleilla on ollut ongelmia saada tapahtumalle sponsoreita. Kaupunki on tullut kuuden vuoden tauon jälkeen tapahtuman järjestäjäksi ja yritysyhteistyön rakentaminen on jouduttu aloittamaan alusta.

– Yhteistyökumppanuuden hoito on ollut tauon aikana huonolla hoidolla, Lappeenrannan kaupungin kulttuurisihteeri Jorma Kallio sanoo.

Myös Lappeenrannan Balettigaalan on ollut vaikeaa saada sponsoreita. Mukaan on saatu muutamia yhteistyökumppaneita, ja yhdestä isosta sponsorisopimuksesta on parhaillaan neuvottelut käynnissä.

Gaalan taiteellisen johtajan Juhani Teräsvuoren mukaan yritysten varovaisuus johtuu siitä, että tapahtuma on uusi eivätkä yritykset ole vielä löytäneet sitä. Aiemmin Imatralla järjestetty gaala ei ole tehnyt yhteistyötä yritysten kanssa.

Pieni Kontufolk-festivaali ei periaatteellisista syistä tahdo tehdä yhteistyötä yritysten kanssa. Yksi tapahtuman vapaaehtoisista järjestäjistä Lauri Kuosa sanoo, että kyseessä on kannanotto. Riippuvuus sponsoreista on Kuosan mukaan latistanut tapahtumien omaleimaisuutta.

– Ei rahan pitäisi aina määrätä. Jos vain on tahtoa, rahan voi korvata tekemällä työtä.

Kirjoittaja:
Hanna Romppainen