Rakuunamäen läpiajoliikenne on kaksipiippuinen juttu

Kasarmikadun läpikaahailu huolestuttaa. Asukkaita mietityttää myös, tuleeko läpiajon täydellisestä estämisestä asukkaille harmia.

Anne Kotiharju

LAPPEENRANTA. Lappeenrannan kaupungin suunnitelma sulkea kokonaan Rakuunamäen läpiajoreitit huojentaa ja hämmentää Rakuunamäellä. Läpi vievää Kasarmikatua halutaan kyllä rauhoittaa, mutta tekeekö läpikulun täydellinen sulkeminen Rakuunamäestä asukkaille sumpun?

– Kasarmikadulla jotkut ajelevat aika reipasta vauhtia. Eikä tarvitsekaan hidastella, kun töyssyjä ei ole pitkällä matkalla. Mutta jos Rakuunamäen läpiajo estetään kokonaan, liikenne taas pakkaantuu Liisankadulle, eikä sekään ole hyvä. Kyllä tässä on päättäjille pähkinää kerrakseen, pohtii Rakuunamäen ensimmäiseen uuteen kerrostaloon Ratsumestarinkadulle vuonna 2001 muuttanut Juha Rossi.

– Liikenne on täällä selvästi lisääntynyt sitä mukaa kuin asukkaita on tullut lisää. Ennen lapset laskivat mäkeä Kasarmikadulla, jota sanottiin Porttimäeksi.

KASARMIKADULLA asuva Liisa Lipponen pyöräilee pääportista sisään.

– Minua ei liikenne täällä haittaa. Kasarmikadulla on kyllä ollut välillä sellaista rallia, että siihen on hyvä puuttua. Eikös sinne jotain hidasteita tullut. Mutta ei täällä muuten mitään lisärauhoitusta tarvita, liikennettä on aika vähän.

Lipposen mielestä suunnitelmien mukainen läpiajon katkaiseminen saattaa tuoda autoa käyttäville ongelmia.

– Aikamoisia kiemuroita joutuisivat tekemään, jos vaikka mäen keskialueelta haluaisi mennä Prismaan.

UPSEERITIELLÄ asuva Janne Hynynen kiittelee muiden tapaan Rakuunamäen rauhaa.

– Meitä ei Rakuunamäen läpiajoliikenne ole häirinnyt ollenkaan, vaikka lastenkin kanssa paljon täällä kuljetaan. Hyvin on pärjätty.

Hynynen aprikoi, että jos Upseeritie pistetään poikki, saattaa asukkaalle joskus tulla kiusaus yrittää jollakin konstilla läpi siitä huolimatta.

– Kiertämisen sijaan haluaisi mennä suoraan.

Läpiajon estäminen voi houkutella autoja kevyen liikenteen raiteille.

VOISALMESSA asuva Heikki Finck kävelee usein Rakuunamäellä.

– Läpiajon estäminen on oikea ratkaisu. Etenkin nuoret vetelevät aikamoista vauhtia.

Finck arvelee, että Voisalmen suunnasta lienee nopeampaa oikaista Rakuunamäen läpi lentokentän suuntaan kuin kiertää Liisankadun kautta.

– Jos liikenne katkaistaan, saattaa Liisankadusta tulla pullonkaula, etenkin talviliukkailla, kun mäki on niin jyrkkä.

Tuija Huovila ulkoiluttaa usein koiraa idyllisellä Rakuunamäellä.

– En ole itse kokenut autojen määrää hankalaksi. Kaupungissa kuitenkin asutaan ja liikennekin on hyväksyttävä.

– Olisi tietenkin hyvä saada liikennettä rauhoitettua, mutta tekeekö liikenteen katkaisu alueen asukkaille sumpuksi? Tämä on kaksipiippuinen juttu.

KUVATEKSTI

Mika Strandén

Liisa Lipponen ylittää Liisankadun ja saapuu mielestään rauhalliselle Rakuunamäelle pääportin kautta.

Heikki Finck kehuu liikennesuunnitelmaa, mutta jää pohtimaan Liisankadun ongelmia.

Tuija Huovilan mielestä kohtuullinen liikenne on hyväksyttävä kaupunkialueella.

30 huomautusta muutamassa tunnissa

Poliisi jakoi viime sunnuntaina Rakuunamäen luvattomasta läpiajamisesta 30 kirjallista huomautusta. Valvonta kesti joitakin tunteja. Autot ajoivat suhteellisen rauhallista vauhtia.

Poliisi saa valituksia häiritsevästä läpiajosta asuinalueilta eri puolilta kaupunkia. Koska alueilla ei ole läpiajokieltoa, ei poliisilla ole eväitä puuttua läpiajoon.

Etelä-Saimaa bongasi Rakuunamäellä 50 liikkuvaa autoa keskiviikkona kello 11-12.30. Ei ole tiedossa, kuinka moni autoista oli läpiajossa.

Kasarmikatuakin haikaillaan

Lausunnossaan liikennesuunnitelmasta Rakuunamäen asukasyhdistys pitää parhaana sitä, että Rakuunamäen läpiajoreitit suljetaan.

Sen sijaan kuusi asuntoyhtiötä toivoo Kasarmikadun rakentamista jossain muodossa, jolloin läpiajo olisi mahdollista.

Lähde: Lappeenrannan tekninen lautakunta

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju