Snellmaninkadun Shell lopettaa vuodenvaihteessa

Lappeenrannan kaupunki haluaa tontin muuhun käyttöön. Huoltamo on työllistänyt kuusi ihmistä.

LAPPEENRANTA. Snellmaninkadulla Lappeenrannan ydinkeskustassa sijaitseva Shell-huoltamo lopettaa toimintansa. Vuokrasopimus päättyy joulukuun lopussa.

Vuonna 1958 perustettu huoltamo on Lappeenrannan vanhin edelleen toimiva huoltamo, joka on työllistänyt kuusi ihmistä. Heistä yksi on pääsemässä eläkeputkeen, mutta muille uutta työtä ei vielä ole tiedossa.

Huoltamoa on pyörittänyt vuodesta 2006 lähtien loviisalaisyrittäjä Stefan Möllerin 4-Leaved Clover -yhtiö. Möllerillä on Shell-huoltamot myös Loviisassa, Lahdessa, Karhulassa ja Imatralla.

— Meillä on ollut Lappeenrannassa pirun hyvä tiimi, ja sen hajoaminen harmittaa, sanoo Möller.

Möllerin mukaan tontin omistava kaupunki haluaa tontin muuhun käyttöön, minkä vuoksi huoltamolle on tarjottu vain lyhyitä vuokrasopimuksia. Kaupunki olisi ollut valmis jatkamaan sopimusta vielä ensi vuoden, mutta Shell ei tarttunut tarjoukseen.

— Toinen dilemma ovat huoltamon säiliöt, sanoo Möller.

Huoltamon maanalaiset säiliöt ovat peräisin 1950-luvulta. Vaihtaminen tulisi Möllerin mukaan niin kalliiksi, että Shell ei ole halunnut siihen ryhtyä.

Lappeenrannan keskustan osayleiskaavassa huoltamon pohjoispuolelle on suunniteltu kiertoliittymää selkeyttämään jonkin verran sekavia liikennejärjestelyjä. Ilmaan on heitetty myös ajatus Snellmaninkadun sulkemisesta autoliikenteeltä huoltoaseman kohdalta.

Shellin huoltamotyöntekijöiden mukaan peltikolareita sattuu huoltamon liepeillä melko usein.

— Tämä edellyttää kaavakäsittelyä, koska kiertoliittymä ei mahdu nykyiselle katualueelle, sanoo kaupungin suunnittelupäällikkö Pentti Multaharju.

— Liikenteellisesti olemme jo alkaneet tutkia eri vaihtoehtoja. Mitään mitoitus- tai kokoasioita liikenneverkolle ei kuitenkaan ole vielä suunniteltu.

Myös tontin tuleva käyttö ja rakentaminen selkiävät kaavakäsittelyssä. Huoltoasemaa tontilla ei tulevaisuudessa nähdä.

Kun huoltamo puretaan ja tontti otetaan uuteen käyttöön, on Shellin vastuulla poistaa säiliöt ja puhdistaa maaperä.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara