Saimaalle yhteismarkkinoija

Yhteismarkkinoinnin tarjouskilpailun voittaja kerrotaan vasta myöhemmin. Alueen markkinointi-nimeä ei vielä ole päätetty.

Outi Salovaara

Saimaan alueen yhteismarkkinointia vuosina 2011—2013 hoitava taho valittiin maanantaina Go Saimaan hallituksen kokouksessa.

Hallituksen puheenjohtaja, Holiday Club Resorts Oy:n johtaja Jukka-Pekka Pajunen ei kuitenkaan vielä kerro valitun nimeä.

— Nämä pykälät menevät kai niin, että ensin asia pitää saattaa kaikille tiedoksi, ja sitten on valitusajat ja muut, perustelee Pajunen.

Tarjouksia tuli viideltä eri taholta. Hinnat ja sisällöt vaihtelivat Pajusen mukaan suuresti. Kolmivuotisen markkinointiurakan arvo nousee joka tapauksessa yli 300 000 euron. Yhteismarkkinoijaksi valittu aloittaa työnsä helmikuussa.

Valmistelutyötä koko Etelä-Karjalan matkailun yhdistävän markkinoinnin käynnistämiseksi teki Imatran kaupungin aloitteesta kajaanilainen Pohjolan Mylly Oy. Yhtiön toimitusjohtaja Juha Tanskanen esitteli kesällä työnsä tuloksia ja sai maakunnan innostumaan asiasta.

Pajunen ei kommentoi, oliko Pohjolan Mylly mukana myös varsinaisen yhteismarkkinoinnin tarjouskilpailussa.

Maakunnan matkailumarkkinointiyhtiö Go Saimaa aikoo hakea yhteismarkkinointiin 3,6 miljoonan euron hankerahoitusta Etelä-Karjalan liitolta. Se kattaisi 70 prosenttia kokonaisrahoituksesta. Loput 1,2—1,6 miljoonaa euroa haetaan muualta.

Jo tähän mennessä yhteismarkkinointiin on luvattu yksityistä rahaa. Suurimmat yksityiset rahoittajat ovat Imatran Kylpylä ja Holiday Club, jotka molemmat antavat hankkeeseen 70 000 euroa vuosittain.

Lisäksi Restel, Rauhan alueella toimiva Miriensis Oy sekä rakennusyhtiö YIT antavat kukin vuosittaisen 30 000 euron potin.

Julkiselta puolelta Lappeenrannan elinkeinoyhtiön omistaman Lappeenrannan Seudun Yrityspalvelujen sekä Imatran Seudun Kehitysyhtiön vuosipotit ovat 150 000 euroa kummaltakin.

Vielä ei ole päätetty, millä markkinointinimellä Saimaan aluetta lähdetään viemään maailmalle. Esillä ovat olleet ainakin Saimaa Gardens ja Go Saimaa

— Se on yksi iso juttu, mutta se kuuluu siihen strategiatyöhön, sanoo Pajunen nimen päättämisestä.

Pajusta naurattaa, kun häneltä yrittää perätä mielipidettä sopivasta markkinointinimestä.

— Tämä ei ole nimestä kiinni. Tämä on enemmän kiinni siitä, että saamme yhteistyön aikaiseksi ja meillä on hyvä yhteinen suunnitelma ja suunta. Minulle on sama millä nimellä työtä tehdään, kunhan meillä on yhteinen sävel tekemisessä.

Yhteismarkkinointi ei Pajusen mukaan ole pelkkää rahojen hallinnointia. Tavoite on konkreettinen: maakuntaan on saatava lisää matkailijoita.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara