Pyöräilijälle on luvassa opastettua laaturaittia

Hyvä reitti imaisee polkemaan Imatralta Rasilaan tai vaikka Savitaipaleelle. Konsultti palkataan viimeistelemään suunnitelma. Kiireellisin on Kuutostien varsi.

Ilkka Pohjalainen

LAPPEENRANTA. Etelä-Karjalassa siloitellaan kevyen liikenteen reittejä yhtenäisiksi ja opastetuiksi laatuväyliksi. Kyse on olemassa olevien kevytväylien parsimisesta ja opastamisesta, mutta myös uuden rakentamisesta etenkin Kuutostien rakentamisen yhteydessä.

Maakuntaliitto on tehnyt alustavia karttoja ja esityksiä reiteistä ja tarvittavista opasteista. Seuraavaksi etsitään konsultti jatkamaan suunnittelua.

Laaturaitit tehdään ja merkitään alkaen Ruokolahden Rasilasta ja päätyen Luumäelle ja toisaalla Taipalsaaren kautta Savitaipaleelle.

Lappeenrannan ja Imatran välinen kevytväylä sisältyy Kuutostien parannusurakkaan. Tämän urakan piikkiin sisältynevät myös kevyen liikenteen opasteet väylän varrella.

Kuutostien varrelle on rakentamatta vielä 1,7 kilometrin pätkä pyörätietä Muukosta Ilottulaan. Se valmistunee vuonna 2012.

MAANKÄYTTÖPÄÄLLIKKÖ Marjo Wallenius Etelä-Karjalan liitosta kertoi, että näinä päivinä polkaistaan käyntiin kaksivaiheinen konsulttiselvitys kevytliikenneraittien suunnittelusta. Ensimmäisessä vaiheessa konsultti toivottavasti itse pyöräilee tai ainakin katsastaa olemassa olevat ja suunnitellut raitit maakunnassa, ja kirjaa havaintonsa kehittämistarpeista.

Toisessa vaiheessa konsultti panee tärkeysjärjestykseen parannustyöt ja laskee kustannukset.

Arvioitavana on myös talvikunnossapito. Konsulttia haetaan aivan pian julkisten hankintojen Hilma-sivustolla.

Kuutostien leventämiseen liittyvän kevytreitistön osalta konsultilla pitää olla selvät suositukset yhtenäisestä viitoituksesta ja opasteista jo toukokuussa. Silloin menevät tilaukseen Kuutostien opastintaulut. Muutoin konsultti saa pähkäillä ehdotuksiaan heinäkuulle saakka.

Suunnitelmaa ovat maksamassa Lappeenrannan ja Imatran kaupungit, Ely-keskus sekä Etelä-Karjalan liitto.

WALLENIUKSEN mukaan pyöräily kasvattaa suosiotaan koko ajan. Ulkomaalaisiakin polkijoita liikkuu jo nyt maakunnassa, ja tulevan Rauha-Tiurun asiakkaat kaipaavat varmasti tekemistä.

Myös venäläisten pyöräilyharrastus lisääntyy koko ajan. Monet heistä luottavat navigaattoreihinsa, jotka näyttävät reitin lähinnä autoilijoille. Esimerkiksi Joutsenossa heitä sitten hortoilee, kun pitääkin poiketa pääsuunnasta.

ELY-keskuksen tienpidon suunnittelijan Hannu Moilasen mukaan reitistöstä voidaan laatia painettuja karttoja tai nettiversioita. Opasteet tarvitaan ainakin tärkeimmissä liittymissä. Opastettavia pääreittejä kannattaa olla vain yksi, mikä saattaa herättää yleisökeskustelua linjauksista varsinkin taajamissa.

— Vuonna 2012 pitäisi olla osoittaa erillinen opastettu kevyen liikenteen yhteys Kärjen kylästä Ruokolahdelle, osin olemassa olevia reittejä pitkin, Moilanen linjasi.

Kirjoittaja:
Ilkka Pohjalainen