Salattu osakassopimus paljasti koplauksen

Conte Invest edellytti Huhtiniemi-hankkeen varmistumista, jotta se sijoittaisi Fly Lappeenrantaan lisää rahaa. Valtuustolle ei kerrottu asioiden yhteydestä.

Anne Kotiharju

LAPPEENRANTA. Conte Investin suunnitteleman Huhtiniemen hotellialueen eteneminen koplattiin yhtiön sijoituksiin lentoyhtiössä. Fly Lappeenranta Oy:n salattu sijoitus- ja osakassopimus paljastaa, että poikkeuksellisella kiireellä valtuustossa läpi runnottu Huhtiniemi-sopimus oli vahvasti esillä myös Fly Lappeenrannan osakasneuvotteluissa.

Syyskuun 5. päivänä 2008 tehdyn sopimuksen mukaan Conte merkitsee lisää osakkeita sillä edellytyksellä, että Lappeenrannan kaupungin ja Conten välinen kaupunginvaltuustossa 25. elokuuta hyväksytty sopimus on saanut lainvoiman.

Toisin sanoen Conte ei tekisi sijoitusta ilman Huhtiniemi-hanketta.

Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöt Oy oli kaupungin puolelta valmistelemassa sekä Huhtiniemi-hanketta että Fly Lappeenrannan rahoitusta. Lappeenrannan valtuusto ei tiennyt kytkykaupasta, kun se päätti Huhtiniemestä.

Conte Investin toimitusjohtaja Janne Mäenpää kertoo yhtiön tehneen 100 000 euron suuruisen merkinnän Fly Lappeenrantaan, koska lentoliikenteen kehittyminen on Huhtiniemelle tärkeää.

Mäenpään mukaan Contea lähestyttiin asiassa toukokuussa. Fly Lappeenranta oli ajautunut taloudellisiin vaikeuksiin ja se tarvitsi rahaa.

-Otimme riskin ja sitouduimme 100 000 euroon. Conte Invest oli se taho, joka halusi osakassopimukseen tuon pykälän. Eli jos Huhtiniemi-hanke ei etene, emme sijoita lentoyhtiöön lisää.

Kaupunkiyhtiöiden hallituksen puheenjohtaja Teuvo Kinnunen (sd.) sanoo, että yhtiön hallitus tutkii ja selvittää väitetyn kytköksen välittömästi ja perusteellisesti.

-Peuhaaminen alkaa tällä päivämäärällä. Asiakirjat käydään läpi ja asia selvitetään. Katsotaan sitten, johtaako se toimenpiteisiin.

Emoyhtiön hallitus ei ole Kinnusen mukaan nähnyt osakassopimusta tai ollut tietoinen mahdollisista koplauksista.

-Asia ei ole ollut emoyhtiön hallituksessa millään tavalla esillä.

Kinnunen arvelee Kaupunkiyhtiöiden toimitusjohtajan Tom Hultinin nauttivan yhä yhtiön hallituksen luottamusta.

-Mutta kaiken tietenkin pitää tapahtua rehellisesti eikä mitään saa peitellä päätöksentekijöiltä. Ja hallitukselle olisi pitänyt kertoa kytköksistä, jos sellaisia on.

Kaupunkiyhtiöt ei kertonut valtuustolle koplauksista Huhtiniemestä päätettäessä.

-Totta kai kaikki asiat, mitkä tuohon päätökseen liittyivät, olisi pitänyt olla esillä silloin valtuustossa ilman muuta, arvioi tuolloin Huhtiniemi-hanketta eturivissä runnomassa ollut Kinnunen.

Fly Lappeenrannan surkea alku

Ensimmäiset Lappeenranta-Helsinki -lennot tehtiin alkuvuodesta 2008.

”Fly Lappeenranta Oy on tehnyt tappiota 31.3. 2008 mennessä 560 000 euroa.”

perustajaosakas

Casper Mickwitz

”Yhtiön taloudellinen tilanne on heikko alusta lähtien. Yhtiöön on jouduttu pumppaamaan Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöt Oy:n toimesta merkittävästi lisää rahaa. … Huhtikuussa 2008 yhtiö oli kaatunut Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöt Oy:n syliin.”

Tom Hultin

”Kun vaikeudet alkoivat kasaantua, ryhdyttiin etsimään uusia osakkeenomistajia ja käytiin neuvotteluja kevään ja kesän mittaan eri tahoilla. Vihdoin uusia sijoittajia löytyi ja syyskuussa 2008 päästiin allekirjoittamaan osakassopimus.”

Tom Hultin

Lähde: Esitutkintapöytäkirja, Tom Hultiniin kohdistunut

kiristys- ja kunnianloukkaus

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju