Imatran raja-asema on jäämässä ilman EU-rahaa

Venäjä ei ole pystynyt ilmoittamaan Enpi-rahoitukseen vaadittavaa yhteistyökumppania. EU:n asettama määräaika menee umpeen lauantaina.

Hannu Ojala

IMATRA. Venäjän viranomaiset ratkaisevat kolmen päivän kuluessa Imatran raja-aseman laajennuksen EU-rahoituksen.

Suomessa pelätään, että venäläisten viivyttely vesittää rahoitusmahdollisuudet.

Kahdeksan miljoonan euron laajennussuunnitelmiin on mahdollista saada enimmillään kolmen miljoonan euron EU-rahoitus rajat ylittävästä Kaakkois-Suomi—Venäjä Enpi-ohjelmasta.

Ratkaisuvalta myös Suomen puolen rahoituksesta on tällä hetkellä kolmella Venäjän viranomaisella, joiden pitäisi huhtikuun loppuun mennessä päästä keskenään sopuun, kenen nimissä ja mihin tarkoitukseen rahoja käytetään Venäjällä.

Suomessa projektia hallinnoi Liikennevirasto. Venäjällä yhteistyökumppanin nimeäminen on ollut vaikeampaa. Tehtävään haluavat Venäjän tiehallinto, Lokakuun rautatiet ja rajan infrastruktuurin rakentamiseen perustettu virasto Rosgranitsa.

Yhteistyön ongelmat eivät lopu siihen, että Venäjä saa nimettyä yhteistyötahon määräajassa huhtikuun aikana. Sen jälkeen Venäjän puolelta odotetaan hankesuunnitelmaa ja sen alustavaa budjettia kesäkuun loppuun mennessä ja lopullisia suunnitelmia syyskuun loppuun mennessä.

Tiejohtaja Antti Rinta-Porkkunen Kaakkois-Suomen ELY-keskuksesta pitää hankalana sitä, että Venäjän viranomaisilla on suuret painotuserot EU-rahoituksen käytöstä.

Venäjän tieviranomaisen mielestä Venäjälle ohjautuva rahoitus pitäisi käyttää jo ennen käyttöönottoa sortuneen sillan kunnostukseen Jääsken Käriniemessä Vuoksen eteläpuolella. Vaihtoehtoisesti tiehallinto käyttäisi EU-rahoitusta Svetogorskin pohjoisen ohikulkutien suunnitteluun.

Lokakuun rautateiden ja Rosgranitsan mielestä sopiva käyttökohde rahalle olisi raideliikenteen infrastruktuurin vahvistaminen Svetogorskin rajanylityspaikalla.

Suomen viranomaisista Rajavartiolaitos ajaa voimakkaimmin Imatran rajatarkastusaseman laajentamista. Perusteluina ovat rajaliikenteen voimakas kasvu Imatralla ja viisumivapautta ennakoiva varautuminen matkustajaliikenteen kaksinkertaistumiseen.

EU-rahoitusta koskevassa työnjaossa toimiva viranomainen on Liikennevirasto, mutta kansallisen rahoituksen kysymykset on sovittu rajan vastuulle.

Kaakkois-Suomen rajavartioston komentajan Pasi Kostamovaaran mielestä Imatran ylityspaikan kehittämisessä EU-rahoitus kulkee kansallisen rahoituksen rinnalla, mutta Suomi ei voi jäädä odottelemaan asiassa Venäjän ratkaisuja ja EU:n tukea.

Rajavartiolaitoksen esikunta vie loppukesän aikana hankesuunnitelman valtioneuvoston raha-asiainvaliokuntaan. Jos asia lähtee hallituksesta eteenpäin, aseman suunnittelu voidaan aloittaa ensi vuoden puolella ja rakentamaan päästään vuonna 2013.

Viime vuonna valmistuneen hankesuunnitelman mukaan laajennuksen kokonaiskustannukset ovat noin kahdeksan miljoonaa euroa. Siitä puolet kuluu väylien rakentamiseen ja puolet varsinaisen aseman laajentamiseen.

Kirjoittaja:
Hannu Ojala