Lappeenrannan kaupungin johdolla mehevät autoedut

Kuljettajalla varustetun kaupungin virka-auton lisäksi ylimmillä johtajilla on työsuhdeautot. Autoiluun satsataan muita kaupunkeja enemmän.

Outi Salovaara

LAPPEENRANTA. Lappeenrannan kaupungilla on avokätinen autoilupolitiikka. Kaupungin ylimpien johtajien käytössä on virka-auto, elokuussa 2010 käyttöön otettu 50 000 euroa maksanut Volvo S80 kuljettajineen.

Virka-auton lisäksi kaupunginjohtaja Seppo Miettisellä ja apulaiskaupunginjohtaja Kari Korkiakoskella on henkilökohtainen leasing-työsuhdeauto. Myös erotetulla Kaupunkiyhtiöiden toimitusjohtajalla Tom Hultinilla oli työsuhde-etuna leasing-Audi A6.

Lappeenrannan käytäntö poikkeaa useimmista vastaavan kokoisista kaupungeista. Usein virka- tai edustusautoa ei ole lainkaan tai sen käyttö on vähäistä, eikä läheskään kaikissa kaupungeissa johtajilla ole myöskään henkilökohtaista työsuhdeautoa.

Vaasassa kaupunginjohtajan käytössä on virka-auto, mutta sillä ajetaan Vaasassa ja lähikunnissa ja vain poikkeustapauksissa muualla. Työsuhdeautoa kaupunginjohtajalla tai muilla johtajilla ei ole.

— Teillä on johtajilla hyvin asiat. Me olemme tulleet toimeen tällä yhdellä autolla, nauraa Vaasan kansliapäällikkö Anna-Maija Iitola.

Vaasassa on parhaillaan käsittelyssä valtuustoaloite, jossa kyseenalaistetaan nykyisenkin edustusauton tarve.

Kouvolan kaupungilla ei ole ollenkaan virka-autoa, mutta kaupunginjohtajalla on työsuhdeauto. Kaupunginjohtajan sihteeri Tuija Rinne sanoo, että virkamiehet käyttävät edullisinta tarjolla olevaa matkustusvaihtoehtoa. Virka-autoilla ajavat Rinteen arvion mukaan nykyään lähinnä vain ministerit.

Kotkan kaupungilla ei ole virka-autoa eikä johtajilla työsuhdeautoja.

Rovaniemen kaupunginjohtajan käytössä on työmatkoilla kaupungin virka-auto ilman kuljettajaa. Erillistä työsuhdeautoa kaupunginjohtajalla ei ole.

Joensuun kaupungilla on 20 vuotta vanha edustusauto, jonka myynti on harkinnassa.

— Uusi kaupunginjohtaja ei ole edes nähnyt koko autoa, nauraa kaupunginsihteeri Jari Horttanainen.

Kaupunginjohtaja Kari Karjalainen aloitti työnsä viime syksynä. Hänellä ei ole työsuhdeautoa.

Porin kaupungilla on jo iäkäs 200 000 kilometriä ajettu virka-auto, lisäksi kaupunginjohtajalla on oma työsuhdeauto. Helsingin-matkoilla Pori suosii lentoliikennettä, jonka kaupunki haluaa säilyvän.

— Kaupunginjohtaja ja apulaiskaupunginjohtaja ajavat vain poikkeustapauksissa autolla Helsinkiin, sanoo Kilkku.

Imatralla ei ole edustusautoa, mutta kaupunginjohtaja Pertti Lintusella on kuutisen vuotta vanha työsuhdeauto. Sitä käytetään tarvittaessa useamman ihmisen matkoihin esimerkiksi Svetogorskiin tai Pietariin, ja silloin autoa ajaa kuljettaja.

— Venäjällä en suostu ajamaan itse, sanoo Lintunen.

KUVATEKSTI

Mika Strandén

Kaupungin elokuussa käyttöön otetulla uudella virka-autolla ajettiin maaliskuun loppuun mennessä 31 000 kilometriä. 50 000 euron arvoisen auton ei haluta seisovan tyhjän panttina.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara