Saimaan amk mainostaa asiallisesti ja perinteisesti

Rehtori Anneli Pirttilä ei innostu mielikuvamarkkinoinnista. Omasta olemassaolosta on silti pakko muistuttaa.

Ilpo Leskinen

SAIMAAN ammattikorkeakoulu on valinnut hillityn asialinjan mainontaansa.

Rehtori Anneli Pirttilä vierastaa viime aikoina yleistynyttä ammattikorkeakoulujen mielikuvamarkkinointia. Saimaan ammattikorkeakoulu luotti mainonnassa asialinjaan paljon puhututtaneen mielikuvamainonnan sijaan.

— Meillä ei ole tv- ja radiomainoksia eikä elokuva- ja bussimainoksia.

— En löydä perusteita voimakkaalle mielikuvamainonnalle. Vuodesta toiseen näkee, että tällainen mainonta ei juuri vaikuta hakijamääriin, Pirttilä sanoo.

LEHTIMAINONTAA tehdään Etelä-Karjalan lisäksi Kymenlaaksossa, Etelä-Savossa ja Pohjois-Karjalassa. Tältä alueelta lähes kaikki opiskelijat tulevat.

Suusta suuhun -markkinoinnista vastaavat opiskelijoista kootut promo-tiimit. Ne vierailevat kouluissa, lukioissa ja ammattiopistoissa kertomassa käytännön opiskelusta ja vastaamassa kysymyksiin.

Pirttilä muistuttaa, että mainonta on tiettyyn rajaan asti välttämätöntä.

— Hakuajoista on jaettava tietoa. Hakuaikojen kynnyksellä omasta olemassaolosta on pakko muistuttaa.

UUSILTA opiskelijoilta on joka syksy tiedusteltu perusteita opiskelupaikan valinnalle.

— Syyt ovat aina olleet järkiperäisiä, kuten sopiva koulutusohjelma ja työn saanti. Mielikuvat eivät vaikuta opiskelupaikan valintaan, Pirttilä sanoo.

Opiskelemaan pyrkivät hakevat tietoa ensi sijassa ammattikorkeakoulun omilta nettisivuilta. Verkkosivujen pitää Pirttilän mukaan olla kunnossa ja jakaa nuoria palvelevaa tietoa.

— Pitää jakaa totuudenmukaista tietoa. Kyse on sentään korkeakoulusta, Pirttilä sanoo.

SAIMAAN ammattikorkeakoulu oli kevään yhteishaussa kymmenenneksi vetovoimaisin 25 ammattikorkeakoulun vertailussa.

Aloituspaikkaa kohden oli 3,4 ensisijaista hakijaa. Aloituspaikkoja on 360 ja ensisijaisia hakijoita 1 223. Määrä oli sama myös viime vuonna.

Anneli Pirttilä on saavutukseen tyytyväinen. Saimaan ammattikorkeakoulu on kokoluokassaan suosituin. Sen edellä on vain suurien kasvukeskusten suuria ammattikorkeakouluja.

Kevään yhteishaussa Saimaan ammattikorkeakouluun haki kaikkiaan 3 298 henkeä eli 9,2 hakijaa aloituspaikkaa kohti.

Kaikkiaan ammattikorkeakoulussa on tänä vuonna 540 aloituspaikkaa. Niistä 80 on tammikuussa alkaneissa koulutusohjelmissa sekä sata englanninkielisissä koulutusohjelmissa, joihin haettiin aiemmin keväällä.

Saimaan amk:n markkinointi

Saimaan ammattikorkeakoulun markkinointikulut ovat 80 000 euron luokkaa vuodessa.

Summa koostuu lähes kokonaan lehti-ilmoittelusta neljässä maakunnassa.

Markkinointikulut ovat 222,2 euroa aloittavaa oppilasta kohti, 65,4 euroa ensisijaista hakijaa kohti sekä 24,3 euroa kaikkia hakijoita kohti.

Kirjoittaja:
Ilpo Leskinen