Outi Salovaara
LAPPEENRANTA. Lappeenrannan kaupungin virka-auto oli pitkään ainoastaan kaupunginjohtajan ja apulaiskaupunginjohtajan käytössä.
Kansliasihteeri Marja Anttila muistelee, että Jyväskylään 2004 siirtynyt Markku Andersson istui kaupunginjohtajakaudellaan suuren osan viikosta virka-autossa. Seppo Miettinen taas matkusti vähemmän, ja auto uhkasi jäädä vähälle käytölle.
Sen vuoksi kaupunki linjasi vuonna 2004, että virka-autoa voivat käyttää myös kaupungin johtoryhmä sekä kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen puheenjohtajat. Heidän ajonsa maksetaan kaupunginhallituksen momentilta.
Mikäli kaupunginhallituksen ulkopuoliset tahot kuten tekninen toimi tai Kaupunkiyhtiöt käyttää autoa omiin ajoihinsa, ne laskutetaan erikseen.
Ulkopuolisten laskuttaminen ajoista alkoi vasta viime vuonna. Sitä ennen kaikki kulut menivät kaupunginhallituksen piikkiin.
Anttilan mukaan laskutus aloitettiin, koska autonkuljettaja-virastovahtimestari teki runsaasti Kaupunkiyhtiöiden ajoja iltaisin ja viikonloppuisin ylitöinä, joiden pitäminen vapaina osoittautui vaikeaksi. Ajojen seurantaa päätettiin tehostaa ja laskuttaa ulkopuolisia.
Laskutettavista ajoista ilmoitetaan kaupungille ajon kohde, ajankohta ja keitä on ollut kyydissä. Matkan tarkoitusta tai kilometrimääriä ei kirjata.
Mikäli samalla matkalla on sekä kaupunginhallituksen nimissä matkustavia että esimerkiksi Kaupunkiyhtiöiden edustajia, Kaupunkiyhtiöitä ei ole laskutettu lainkaan.
Julkisuuteen annettujen virka-auton laskujen perusteella kaupunginjohtaja on käyttänyt edustusautoa vähemmän kuin Kaupunkiyhtiöiden erotettu toimitusjohtaja Tom Hultin. Julkisten tietojen perusteella Miettinen teki viime vuonna 15 automatkaa lähinnä Helsinkiin.
Maallikko tai toimittaja kun tätä ajattelee, niin eihän se ajattele muuta, kuin että se menee Helsinkiin, istuu takapenkillä eikä tee mitään. Töitä kuitenkin tehdään koko ajan täydellä höyryllä kumpaankin suuntaan. Näillä palkkaluokilla 68 tuntia työn tekoa autossa ovat aika kalliita tunteja, Miettinen perustelee.
Juna ei tule Miettisen mukaan kyseeseen, koska junassa ei voi puhua kaupunginjohtajan työhön liittyviä puheluita rauhassa. Lisäksi odotusaikoja ei ole, vaan kuljettaja virka-autoineen on aina valmis lähtemään matkaan.
Pietarin-matkoja tehdään Miettisen mukaan jatkossa enemmän junalla, kun Allegro-vuoroja tulee lisää.
Paljon vähemmän autoa ovat käyttäneet muut virkamiehet ja poliitikot.
Esimerkiksi kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Heikki Järvenpää kuitenkin vietti viime vuoden huhtikuussa kaksi päivää Pietarissa auton ja kuljettajan kanssa.
Yksittäisiä matkoja lähinnä pääkaupunkiseudulle ovat tehneet myös esimerkiksi apulaiskaupunginjohtaja Kari Korkiakoski, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Ari Torniainen ja kaupunginhallituksen jäsen Eeva Arvela.
KUVATEKSTI
Mika Strandén
Seppo Miettisen mukaan virka-auto on kustannustehokas tapa matkustaa.
Kaupungin
virka-auto
Uusi leasing-virka-auto Volvo S80 otettiin käyttöön viime elokuussa.
Auton hinta oli 50 000 euroa.
Maaliskuun loppuun mennessä eli vajaassa kahdeksassa kuukaudessa ajokilometrejä kertyi 31 000.
Autoa käytetään henkilöiden kuljettamisen ohella myös tavarakuljetuksiin. Esimerkiksi vaalien alla autolla kuljetettiin vaaleihin liittyvää materiaalia.
Kaupungilla ei ole tietoa virka-auton kokonaiskuluista mm. bensoineen, huoltoineen ja kuljettajan palkkoineen vuodessa.