Categories
Artikkelit

Tengman toivoo rohkeutta panostaa Gosaimaan hankkeeseen

Holiday Clubin toimitusjohtaja Vesa Tengmanin mukaan markkinointihanke tekee maakunnan matkailusta menestystekijän. Matkailuyrittäjien torjuva asenne ja kritiikki syö pohjaa ainutlaatuiselta hankkeelta.

Heikki Sairanen

LAPPEENRANTA. Holiday Club Resortsin toimitusjohtaja Vesa Tengmanin mukaan Gosaimaan markkinointihankkeessa ei nähdä metsää puilta. Tengman toivoo, että matkailuyrittäjät lähtisivät rohkeasti mukaan.

-Jos ajatellaan niin, että iso Holiday Club tulee ja syö kaikki, se ei paljon hommaa rakenna, Rauhaan rakentuvan Holiday Clubin toimitusjohtaja Tengman katsoo.

Tengman muistuttaa alueen yrittäjiä, että kylpylän menestys säteilee koko ympäristöön. Tengman sanoo, että jos heillä menee hyvin, se ei varmasti ole keltään pk-yrittäjältä pois.

-Jos maakunnan matkailu kehittyy, se tuo uudenlaisen ruiskeen myös matkailun pk-sektorille, Tengman uskoo.

GOSAIMAAN markkinointikampanjaan on budjetoitu Suomen oloissa huomattavan suuri summa rahaa. Ainakin osalle matkailualan yrittäjistä on kuitenkin vielä jäänyt epäselväksi, mitä kaikkea noin 3,6 miljoonan eurolla on tarkoitus tehdä. Holiday Clubin toimitusjohtaja Vesa Tengman ymmärtää yrittäjien paineet, mutta muistuttaa samalla, että projekti on vasta alussa.

-Ensin pitää saada projekti alkuun ja vasta sen jälkeen alkaa suunnittelu yksityiskohtaisemmin, mihin rahat käytetään.

Tengman penää yrittäjiltä rohkeutta. Hänen mukaansa matkailuyrittäjät suotta vierastavat Gosaimaan markkinointihanketta. Kritiikkiä hän suorastaan ihmettelee, kun vielä ei mitään edes ole tehty.

-Gosaimaan hanke on kaikkinensa Suomen oloissa niin ainutlaatuinen asia, että nyt pitäisi keskittyä isoon kuvaan eikä yhden yksittäisen yrittäjän näkökulmaan.

Osa matkailuyrittäjistä vierastaa Gosaimaan hanketta. Osa yrittäjistä mieltää hankkeen imatralaisten kampanjaksi, jolla pyritään markkinoimaan Imatran kylpylän ja ensi lokakuussa käynnistyvän Rauhan kylpylän palveluja. Holiday Clubin Vesa Tengman ei puhu karjalaisesta kateudesta, vaan perisuomalaisesta piirteestä.

-Meillä on alueellista markkinointia ympäri Suomen. Siten se ei ole meille vieras piirre.

Tengman korostaa, että jos nyt ei uskalleta satsata, ei myöskään menestystä tule.

-Maakunnan elinkeinorakenne on muuttunut paljon, ja muuttuu vastakin.

KUVATEKSTI

Kai Skyttä

Holiday Club Resortsin toimitusjohtaja Vesa Tengman sanoo, että jos nyt matkailuyrittäjät eivät uskalla satsata, ei myöskään menestystä tule.

Markkinointihanke

Gosaimaa sai Etelä-Karjalan maakuntaliitolta kaksi miljoonaa euroa ja alueen kunnilta 900 000 euroa alueen matkailun markkinointiin.

Alan yrittäjiltä on tarkoitus kerätä vajaat puoli miljoonaa euroa. Mukaan pääsee 300-30 000 euron panostuksella.

Kirjoittaja:
Heikki Sairanen