Lappeenrantaan on tulossa neljä uutta kiertoliittymää

Shellin tontin rakentaminen keskustassa saattaa käynnistyä jo ensi vuonna. Myllymäkeen on tulossa kaksi liittymää ja myös Hietalankadun valo-ohjattu risteys rakennettaneen kiertoliittymäksi.

Heikki Sairanen

Lappeenrannasta on tulossa kiertoliittymien kaupunki. Liikenne sujuu jatkossa entistä enemmän kiertoliittymien kautta. Jo rakennettujen liittymien lisäksi Lappeenrantaan on suunnitteilla neljä uutta kiertoliittymää.

Myllymäkeen kaavaillaan kahta kiertoliittymää. Niin sanotun Shellin tontin rakentaminen Koulukadun päässä saattaa alkaa jo ensi vuonna.

-Katusuunnittelua siellä on jo tehty kiertoliittymän osalta, sanoo Lappeenrannan kaupungin suunnittelupäällikkö Pentti Multaharju.

Täysin uutena kiertoliittymänä on pulpahtanut pinnalle Hietalankadun valo-ohjatun risteyksen muuttaminen kiertoliittymäksi Alakylän koulun luona. Multaharju myöntää, että aina silloin tällöin siitä on ollut puhetta, mutta sen aikataulusta ei ole kenelläkään vielä mitään tietoa.

-Onhan se melko toimiva risteys nytkin, mutta kyllä siinä on myös kolissut. Sen risteyksen rakentaminen kiertoliittymäksi ei ole kuitenkaan hankelistan kärkipäässä.

LAPPEENRANTA on saanut monta uutta kiertoliittymää viime vuosina. Toikansuolla Citymarket sai kiertoliittymän, samoin Viipurintie. Pallon kiertoliittymä valmistui kaksi vuotta sitten, ja Armilan- ja Lappeenkadun valo-ohjattu risteys muuttui kiertoliittymäksi viime vuonna. Suurin ja kaunein eli Tiehallinnon tekemä Ihalaisen kiertoliittymä Mattilassa valmistui viime vuonna.

Myllymäessä suunnitelmat muuttaa Myllymäen- ja Hiessillankadun risteys sekä Myllymäen- ja Alaniitynkadun risteys kiertoliittymiksi ovat jo valmiina.

-Rahoitus vain puuttuu vielä, Multaharju sanoo.

LIIKENNE on sujunut kiertoliittymissä jouhevasti. Kiertoliittymien tarkoituksena on hillitä ajonopeuksia, ja myös sivulta pääsee helposti mukaan liikennevirtaan. Ainoan poikkeuksen ajonopeuksissa tekee Multaharjunkin mukaan Pallon liittymä, mikä on verraten väljä.

-Kiertoliittymät ovat osoittaneet toimivuutensa. Ainakin palautteen puuttumisesta voi päätellä, että ne toimivat hyvin. Ainakaan kaupungille niistä ei ole tullut kielteistä palautetta, Multaharju sanoo.

KUVATEKSTI

Heli Blåfield

Lappeenrannassa moni valo-ohjattu risteys on muutettu kiertoliittymäksi. Viime vuonna valmistui Armilan- ja Lappeenkadun kiertoliittymä.

Kirjoittaja:
Heikki Sairanen