Pormestarinparkin tarpeet valmistuvat marraskuussa

Kahden maanalaisen parkkitalon yhdistelmä tarjoaisi tarjoaisi asukkaille, asiakkaille ja liiketiloille noin 500 pysäköintiruutua keskellä Lappeenrannan ydinkeskustaa.

Jyrki Nuottimäki

LAPPEENRANNAN kaupungin pysäköintiyhtiö Williparkki Oy valmistelee maanalaisen Pormestarinparkin sijaintia ja sisäänajoja koskevat suunnitelmat marraskuun aikana.

Pysäköintilaitoksen rakennuspaikan tarkempi tilanmäärittely on edennyt rivakkaa tahtia syksyn aikana. Kaupunginhallitus pyysi loppukesästä Williparkkia valmistelemaan pysäköintiratkaisuja samassa tahdissa ydinkeskustan kaupallisten hankkeiden kanssa.

— Työtä on tehty sillä mielellä, ettei keskustan kaupallinen kehittäminen jää ainakaan meistä kiinni, kertoo Williparkin toimitusjohtaja Pekka Murto.

Marraskuun lopulla myös Pormestarinparkin kustannuksista voidaan esittää alustavia arvioita. Ne kuitenkin tarkentuvat vasta myöhemmin tehtävien rakennussuunnittelun ja urakkatarjousten perusteella.

VAPAUDENAUKIOLLE sijoittuvan Technoparkin kakkosvaihe sekä Pormestarinkadun ja Paasikivenpuiston alle suunniteltu pysäköintilaitos toisivat ydinkeskustaan noin 400 uutta pysäköintipaikkaa. Nykyiseen Technoparkkiin yhdistettynä laitos tarjoaisi asiakkaille noin 500 pysäköintiruutua.

Mittavan pysäköintilaitoksen rakentaminen saattaa vähentää jonkin verran maanpäällisiä pysäköintipaikkoja. Niiden kohtalo ratkaistaan puisto- ja Pormestarinkadun suunnittelun yhteydessä.

— Pidän tärkeänä, että kadunvarsipysäköintiä ei karsita tarpeettomasti. Haemme sopivaa kokonaisuutta erilaisille pysäköintitarpeille, Murto korostaa.

PORMESTARINPARKIN sisään- ja ulosajojen paikkavaihtoehtoja ei ole vielä ratkaistu. Murron mukaan pääasiallisesti sisäänajoa suunnitellaan Kirkkokadun puolelle, vaikka muitakin vaihtoehtoja on pohdittu.

— Tutkimme tarkoitukseen Kirkkokadun mäkeä virastotalon kohdalla, Paasikivenpuiston länsipäätä sekä Pormestarinkadun ja Raatimiehenkadun kulmaa, Murto sanoo.

RAATIMIEHENKADUN lähettyvillä maan alla kulkee tiheä kaapelien ja putkistojen verkosto, mikä asettaa rakentamiselle haastetta.

Siihen kohtaan haetaan kiertoa pelkälle ajoväylälle, jolloin pysäköinnin lisätilaa etsitään muualla.

— Hallin rakentaminen voisi alkaa lähempänä Kirkkokatua, mutta tarkastelemme myös mahdollisuuksia lisätä pysäköintitilaa Paasikivenpuiston itäpuolella.

PORMESTARINPARKKI vaatii myös asemakaavan muutoksen, koska alueella ei ole maanalaisen pysäköinnin sallivaa kaavaa. Alkanut kaavoitustyö kestää puolisen vuotta.

Rakentamisen aikataulua on vielä vaikea arvioida. Jos City-korttelin rakentaminen alkaa, Williparkki ryhtyy rakennuttamaan ensin Cityparkkia.

— Kahden samanaikaisesti rakennettavaan pysäköintilaitokseen meidän resurssit eivät valitettavasti riitä.

Williparkki Oy

Vuoden 2010 liikevaihto kasvoi edellisvuodesta kuusi prosenttia ja oli hieman yli miljoona euroa. Tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla liikevaihtoa oli syntynyt noin 574 000 euroa.

Yhtiön liikevoitto oli noin 400 000 euroa, mikä ylitti budjetin 44 000 eurolla. Tämän vuoden ensimmäisen puoliskon liikevoitto oli 249 000 euroa, kun budjetoitu tavoite oli noin 144 000 euroa.

Toiminnallisista tavoitteista tärkein on edelleen City-korttelin pysäköintijärjestelyjen valmistelu. Kakkoskohteena on Pormestarinparkin valmistelutyö.

Williparkki Oy:llä on kaksi pysäköintilaitosta: Toriparkki Kauppatorin laidalla ja Technoparkki Vapaudenaukiolla.

Yhtiö hoitaa kaupungin maksullista kadunvarsipysäköintiä keskustassa ja satamassa.

Kirjoittaja:
Jyrki Nuottimäki