Kumppanuus valttia maakunnan matkailussa

Gosaimaa markkinoi Etelä-Karjalaa matkailijoille ja itseään maakunnan pienille matkailuyrityksille. 500 eurolla yritys saa perustietonsa julki verkossa ja esitteessä.

Leena Sallinen

Gosaimaa Oy on Pohjolan Myllyn kanssa virittänyt viisi kuukautta Etelä-Karjalan yhteismarkkinointia matkailijoille. Tähänastisia kokemuksia ja ensi vuoden suunnitelmia esiteltiin torstai-iltana maakunnan pienille matkailuyrittäjille.

Gosaimaa on maakunnallinen matkailuyhtiö, joka johtaa yhteismarkkinointia. Yhtiö käyttää nimessään, logossaan ja nettiosoitteessaan muotoa goSaimaa.

Pohjolan Mylly on mainostoimisto, jonka kanssa Gosaimaa teki kolmen vuoden diilin yhteismarkkinoinnin ilmeen luomisesta.

-Tavoite on, että tänne syntyy uusi Suomen matkailun menestystarina. On ollut jo sen verran pöhinää, että tämä alue on havaittu, sanoi Pohjolan Myllyn toimitusjohtaja Juha Tanskanen.

Pöhinästä on ulospäin paistanut päällimmäisenä järeä mainoskampanja valtakunnallisessa mediassa. Sillä on markkinoitu Etelä-Karjalan matkailun kärkituotteita, joiksi on valittu Saimaa-elämys, kylpylät, golfkentät ja tapahtumat.

Venäjän mediassa kärkituotteena on markkinoitu myös ostoksia.

-Kärkituotteet ovat Gosaimaan hallituksen näköisiä, kommentoitiin yleisöstä.

Gosaimaan hallituksessa ovat edustettuina Rauhan kylpylähotellin Holiday Club Resorts, Rauhan alueen toinen toimija Miriensis, Imatran Valtionhotellia pyörittävä Restel, Imatran kylpylä ja YT Rakennus sekä julkisen puolen tahoina Imatran seudun kehitysyhtiö ja Lappeenrannan seudun yrityspalvelut.

Hallitukseen pääsee muitakin yrityksiä 30 000 eurolla, muistuttivat Juha Tanskanen ja Gosaimaan puheenjohtaja Jukka-Pekka Pajunen, joka on Holiday Club Resorts Oy:n palveluliiketoiminnoista vastaava johtaja.

Pienille yrityksille markkinoitiin torstai-iltana mahdollisuutta saada ensi vuoden yhteismarkkinoinnissa näkyvyyttä pienemmilläkin summilla.

500 eurolla saa yrityksen perustiedot Gosaimaan esitteeseen ja verkkosivuille. 1 000-30 000 eurolla tietopakettia voi kasvattaa.

-Nyt armollisuutta ja omaa aktiivisuutta, Tanskanen evästi pienyrittäjiä.

Hänen mukaansa kärkituotteet ovat ensi vuonnakin päällimmäisinä Gosaimaan yhteismarkkinoinnissa.

-Sen tavoite on lisätä Etelä-Karjalan matkailijoiden ja matkailutulojen määrää, mutta tarvitaan myös vetovoimaa, Tanskanen muistutti.

Pienet yritykset voivat hänen mukaansa lisätä vetovoimaa ja päästä tuloista osallisiksi verkostoitumalla.

-Yritykset ovat kumppaneita, eivät kilpailijoita, Tanskanen ja Pajunen tähdensivät.

Gosaimaa

Gosaimaan yhteismarkkinoinnissa tehdään Saimaa-brändiä. Kuva on Gosaimaan viime kesän mainoksesta.

Gosaimaan rahoitus

Yhteismarkkinointiin on kolmelle vuodelle 1,2 miljoonan euron vuosibudjetti.

Etelä-Karjalan liitolta tulee vuosittain 666 000 euroa, Imatran ja Lappeenrannan yhtiöiltä yhteensä 300 000 euroa ja yrityksiltä 234 000 euroa.

Yrityksien osuutta yritetään ensi vuonna kasvattaa 150 000 eurolla.

Kirjoittaja:
Leena Sallinen