Lappeenrannan Joulumaailmassa kauppa on käynyt kangerrellen

Sää on haitannut myyntiä. Jouluaatonaaton kiinnolo ihmetytti kauppiaita. Joulumaailma-idea

Outi Salovaara

LAPPEENRANTA. Lappeenrannan Kansalaistorilla kaupungintalon edessä olevan Joulumaailman kauppa on käynyt kangerrellen. Yksi suuri syyllinen on ollut sää, joka ei ole houkutellut ihmisiä ulkoilmaostoksille.

— Kun on pimeää ja vettä sataa, niin ei siinä ole joulutunnelmaa, huokasi konvehteja ja piparkakkuja Joulumaailmassa kauppaava lappeenrantalainen Jarmo Pellinen torstaina.

— Kyllä sen huomaa, että suomalaisilla ei oikein enää ole ostohalukkuutta, totesi lappilaisia poro- ja juustotuotteita myyvä Seppo Nissilä.

— Rehellisesti sanottuna kauppa ei oikein käy. Ihmiset vain kävelevät alueen ohi, valitteli myös Rosafux-turkisfirman edustaja Mila Airaksinen.

Pelliselle sade toi konkreettisen ongelman: hänen myyntikojunsa edessä lainehti iso lammikko tukkeutuneen viemärin päällä. Pellinen yritti varjella asiakkaiden kenkiä tuomalla kojun eteen puisen korokkeen.

— Olisi kiva kun kaupunki avaisi tuon viemärin, hän haikaili.

Joulumaailman sulkeminen joulun aatonaatoksi, yhdeksi vuoden vilkkaimmista kauppapäivistä, ihmetytti monia.

— Tämä aiheutti jonkin verran hämmennystä myyjien keskuudessa. Aatonaatto on luonnollinen myyntipäivä, sanoo kynttilöitä Joulumaailmassa myyvän Tuliniekka-yhtiön toimitusjohtaja Petri Siivo.

Joulumaailma oli avoinna 16.—22. joulukuuta, ja uudelleen se avautui 27. päivä tiistaina. Viimeinen aukiolopäivä on 8. tammikuuta.

Tapahtuman järjestävän helsinkiläisyhtiö Luna Zelanten mukaan aukioloajat päätettiin yhdessä alueen käyttöön antaneen Lappeenrannan kaupungin kanssa. Zelanten Tarja Pakkala luonnehtii aatonaaton kiinnioloa inhimilliseksi virhearvioksi.

Kauppiaat kaipaavat alueelle myös parempaa valaistusta. Mila Airaksisen mukaan alue on hämärän tultua liian pimeä, sillä yleisvalaistus ja mainosvalot puuttuvat. Hän kaipasi myös kunnollista musiikkia ja vaikkapa grilliä tai muuta elävää tulta tuomaan alueelle tunnelmaa.

— Järjestelyissä tarvittaisiin hieman enemmän ammattimaisuutta. Mallia voisi ottaa vaikka Saksan joulutoreista, Airaksinen toteaa.

Tarja Pakkala pistää vastuuta valaistuksesta kaupungille, joka ei ole järjestänyt paikalle esimerkiksi valonheittimiä. Zelante taas on tuonut paikalle vain pieniä tunnelmavalaisimia.

Kalatuotteita Joulumaailmassa myyvä Savustusmestareiden Timo Sere piti sään ohella kehnoa markkinointia syynä vaisuun myyntiin. Kansalaistori on lappeenrantalaisille uusi ja vieras markkinapaikka, ja koko tapahtuma on uusi.

— Tapahtuman markkinointi lähti liikkeelle liian myöhään, ja ennakkomarkkinointi oli olematonta, arvioi Sere.

Joulumaailma-ideaa kukaan ei tyrmää, vaan sitä pidetään kehittämisen arvoisena.

— Tämä on hyvä idea Lappeenrantaan, sanoo Jarmo Pellinen.

Oikaisu ed. juttuun:

Toisin kuin perjantaina Etelä-Saimaassa kerrottiin, savitaipalelaisen Tuliniekka Oy:n toimitusjohtaja on Margarita Siivo.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara