Parikkalan rautatieasemaan etsitään entistä väriä

Asemarakennuksen ulkoremontissa säilytetään vanhaa. Aseman kello jää Rautatiemuseoon.

Anssi Kemppinen

PARIKKALA. Parikkalan rautatieaseman ympäristön ehostaminen alkaa keväällä.

Asemalla vaihdetaan vesikatto, korjataan ulkopuolen lahokohtia, uusitaan ovia ja ikkunoita sekä maalataan julkisivu. Sisätiloihin remontti ei ulotu.

-Pahempia vaurioita asemassa ei pitäisi olla. Jotain ehkä kuitenkin uusitaan ja esimerkiksi ovet vaihdetaan vanhan tyyppisiksi, sanoo arkkitehti Eeva Manninen Arkkitehtuuritoimisto Manninen & Knistä Imatralta.

Aseman ja sen ympäristön kunnostuksen hinnaksi on laskettu 369?100 euroa, josta kolmannes tulee Kaakkois-Suomen ELYn kautta Euroopan ja valtion rahoituksesta. Loput maksaa Parikkalan kunta.

REMONTISSA on Mannisen mukaan tarkoitus säilyttää rakennuksen vanhoja yksityiskohtia, jotka tekevät rakennuksen ilmeen.

-On hirveän tärkeätä, että asema pysyy sellaisena, kuin se muistetaan. Suurin osa ihmisistä muistaa aseman sellaisena, kuin se on nyt.

Muistikuvat ovat myös erilaisia. Alkuvuosista asema on esimerkiksi laajentunut liikenteen kasvaessa.

Vaikka nykymuotoa ei muuteta, jotain museaalista Parikkalan asemalle halutaan palauttaa.

-Ulkopintaan yritetään etsiä vanhempaa väritystä. Ainakin vuoden 1968 kuvassa asema näyttää vaalealta. Mutta jos väritys muuttuu nykyisestä, siihen pitää olla jokin hyvä peruste.

Manninen toivoisikin ihmisiltä valokuvia, joissa vaikka taustalla näkyisi aseman väritys tai rakennuksen ympäristö.

Toiveena on palauttaa osa asemaa ympäröineestä puutarhasta, josta näkyy enää rippeet.

SEN sijaan Parikkalan rautatieaseman kelloa tuskin palautetaan vanhalle paikalle.

-Vaikea on kelloa enää luovuttaa, koska se laitetaan museon asemarakennuksen seinään, mihin se on alusta asti ajateltukin. Museon asemahan on alkuperäinen Hangon rautatieyhtiön Hyvinkään asema, sanoo Suomen Rautatiemuseon johtaja Matti Bergström.

Tällä hetkellä kello on Hyvinkäällä museon varastossa. Kello kunnostetaan ja laitetaan museoaseman seinään ennen rautateiden 150-vuotisjuhlavuoden alkua.

Parikkalan aseman pubissa kerättiin tänä vuonna adressi, jossa sadat ihmiset vaativat kellon palauttamista Parikkalan asemalle.

KUVATEKSTI

Anssi Kemppinen

Arkkitehti Eeva Manninen esittelee Rantasalmen asemaa, joka on saman tyyppinen kuin Parikkalan rautatieasema. Rantasalmella on vielä jäljellä vanhat ovityypit.

Parikkalan rautatieasema kunnostetaan ulkopuolelta.

Parikkalan rautatieaseman oviin yritetään löytää vanhan ajan henkeä.

Kirjoittaja:
Anssi Kemppinen