Categories
Artikkelit

Imatran vanha surmakone tulee näytille Lustoon

Koneen turmassa kuoli Enso Gutzeitin sosiaalipäällikkö. Metsämuseo kaipaa koneeseen liittyviä tarinoita.

Anssi Kemppinen

PUNKAHARJU. Oli syyskuun viimeinen päivä vuonna 1958.

Enso Gutzeitin valvonta- ja huoltokone saapui Joensuun Onttolasta ja laskeutui Imatran Kaukopään edustalle Saimaaseen. Konetta kuljetti entisen hävittäjälentäjän poika Martti Turkka ja kyydissä oli Enson sosiaalipäällikkö rovasti Otto Korpijaakko.

Lasku onnistui, mutta yhtäkkiä kone pyörähti vedessä nokan kautta ylösalaisin ja alkoi pikku hiljaa upota.

-Pyörät olivat olleet alhaalla, mutta kun kone laskeutui veteen sadan kilometrin tuntivauhdissa, se pyörähti ympäri. Lähdössä pyörät saattoivat olla ylhäällä, mutta laskeutua lennon aikana alas. Samanlaisia onnettomuuksia on tälle konetyypille sattunut muitakin, sanoo näyttely- ja projektipäällikkö Pekka Lehonkoski Metsämuseo Lustosta.

Miehet pääsivät etuikkunan kautta ulos koneesta, mutta sydänvikainen Korpijaakko menehtyi järkytykseen tai hyisen veden vaikutukseen. Onnettomuuden tutkintapöytäkirjan mukaan hän ei kuollut hukkumalla vaan sydänhalvaukseen.

LENTOKONE upposi 30 metrin syvyyteen.

Se nostettiin ylös kohta onnettomuuden jälkeen, jotta turman syy voitiin selvittää. Vikaa koneesta ei ainakaan löytynyt.

-Onnettomuuspaikka on lähellä Imatran tehtaiden nykyistä kuorimoa. Ainoastaan ovi jäi sinne pohjaan, mutta nyt sitä taitaa olla enää mahdotonta löytää, sanoo Lehonkoski.

Suurimmat kolhut kone sai, kun sitä nostettiin syvyyksistä.

LENTOKONE oli palvellut metsäyhtiötä kymmenen vuotta. Se oli jopa ensimmäinen siviililentokone, joka hankittiin Suomeen sotien jälkeen.

Koneen asemapaikka oli Enson Laitaatsillan venetukikohta Savonlinnassa.

-Enso Gutzeit käytti konetta uiton valvontaan ja huoltoon. Koneella oli nopea tuoda vaikka varaosia, koska sillä pääsi helposti lähelle hinaajia. Koneella hoidettiin sairaustapauksia ja kuskattiin myös herroja.

Lehonkosken mukaan kone oli myös kovaääninen.

Onnettomuuden jälkeen metsäyhtiö hankki työlentokoneeksi uudemmantyyppisen Cessnan.

ONNETTOMUUSKONE varastoitiin aikoinaan Laitaatsiltaan, josta yksityinen keräilijä hankki sen itselleen.

Keräilijä ei saanut kunnostettua konetta ja tarjosi sitä lopulta Lustolle, jonka lattialla se seisoo nyt entisöitävänä.

-Me kaipaamme lentokoneesta vielä ihmisiltä tarinoita, jos joku on muistanut nähneensä sen tai ollut sen kanssa tekemisissä. Jopa kyydissä, sanoo Lehonkoski.

Lentokone nostetaan Luston kattoon roikkumaan, muiden metsätöissä käytettyjen metsätraktorien ja monitoimikoneiden yläpuolelle. Lopulliseen näyttely- ja esittelykuntoon se valmistuu kevääksi.

KUVATEKSTI

Anssi Kemppinen

Tämä lentokone upposi Imatralla vuonna 1958. Siiven tunnus OH-EGA loppuosa merkitsee Enso Gutzeit Alfa, sillä koneen omisti metsäyhtiö Enso Gutzeit. Kone ripustetaan näytteille Punkaharjulla sijaitsevan metsämuseo Luston kattoon.

Republic RC-3 Seabee

Amfibiolentokone: nousee vedestä ja maalta sekä laskeutuu veteen ja maahan.

Valmistettu USA:ssa 1?076 kappaletta vuosina 1945-48. Jäljellä noin 300.

Tyhjäpaino 935 kg. Pituus 8,5 metriä. Huippunopeus 193 km/h.

Yksi Seabee tuhoutui pudottuaan Puumalan Pistohiekan rantaveteen 6.8.1967.

Lähteet: Wikipedia ja Lusto

Kirjoittaja:
Anssi Kemppinen