Mikko Pekkanen näki nuorena Imatran surmakoneturman

Myös toinen imatralainen Pertti Kurikka oli aikoinaan ensimmäisiä auttajia onnettomuudessa. Enso Gutzeitin valvonta- ja huoltokone ei uponnutkaan Saimaaseen.

Anssi Kemppinen

IMATRA. Imatralainen Mikko Pekkanen muistaa elävästi Enso Gutzeitin amfibiokoneen onnettomuuden.

-Sanoin silloin työkaverille, että miten tuo kone laskeutuu, kun sillä on pyörät alhaalla. Mie tajusin, että ei se tuolleen voi laskeutua. Ja kun se kone tapasi veteen, se meni heti nokan kautta ympäri.

Koneen perä oli tehnyt ilmassa puolikaaren ja osoitti veden alla kohti Kaukopään rantaa. Koneesta näkyivät vain pyörät ja pullea rinta kuvailee Pekkanen.

-Oltiin työkaverin kanssa siinä lähellä puisella kelumoottoriveneellä, jolla järjestettiin uittonippuja. Lähdettiin heti auttamaan. Nähtiin, kun lentäjä kannatteli Otto Korpijaakkoa, joka tosin oli jo kuollut.

Pekkanen vei kaverinsa kanssa lentäjä Martti Turkan maihin. Korpijaakko kuljetettiin maihin paikalle ehtineessä soutuveneessä.

ENSON valvonta- ja huoltokoneen onnettomuus tapahtui Saimaalla yhtiön Imatran tehtaiden edustalla 30. syyskuuta vuonna 1958. Yhtiön sosiaalipäällikkö rovasti Korpijaakko kuoli turmassa sydänkohtaukseen.

Nykyinen Stora Enson eläkeläinen Pekkanen oli tuolloin 17-vuotias ja töissä ensimmäisessä varsinaisessa työpaikassaan.

-Maissa sillä lentäjällä ei kestänyt lupi kädessä, kun hänelle tarjottiin tupakkaa. Säikähti varmaan.

Pekkanen oli myös hinaamassa lentokonetta rantaan, joka oli onnettomuuspaikasta reilun sadan metrin päässä -?Joku huusi, että älä tuo konetta rantaan, ettei se kolhiinnu. Ehjän näköinen se kone oli, vaikka väärinpäin.

Pekkasen muistin mukaan kone ei olisi missään vaiheessa uponnut Saimaan syvyyksiin. Ainakaan siinä vaiheessa, kun sitä yritettiin kääntää proomujen avulla ympäri.

SAMAA mieltä on toinen silminnäkijä imatralainen Pertti Kurikka, joka myöskin oli tuolloin 17-vuotias.

-Ei se minun mielestäni painunut missään vaiheessa pohjaan. Me vedimme veneellä sitä konetta, ettei kova tuuli olisi painanut sitä rantakiviin päin. Kyllä siinä järven pohjakin näkyi koko ajan.

Kurikka oli työkaverinsa kanssa polkupyörillä matkalla yhtiön työkohteeseen, kun he näkivät lentokoneen pyörähdyksen. He löysivät rannasta tukkilaisen veneen ja lähtivät soutamaan paikalle.

-Lentokone oli alassuin. Lentäjä tuli pohjan päälle ja meni sitten pelastamaan Korpijaakkoa, jonka hän toi sivuovesta. Meidän veneessä rovastia ei tuotu maihin.

Kun palokunta saapui, Kurikka lähti kaverinsa kanssa jatkamaan matkaa työkohteeseen.

KUMPAAKAAN nuorta silminnäkijää ei aikoinaan kuulusteltu.

Ikävä tapahtuma on aika ajoin muistunut sekä Pekkasen ja Kurikan mieleen.

Turmakone tulee keväällä nähtäville Punkaharjulle Metsämuseo Lustoon.

KUVATEKSTI

Anssi Kemppinen

Mikko Pekkanen muistaa hyvin Enso Gutzeitin kovaäänisen Seabee-lentokoneen, joka kuulemma toi Imatran tehtaille lähinnä herroja. Pekkanen muistaa, että ranta oli onnettomuuden jälkeen mustanaan väkeä.

Etelä-Saimaa kirjoitti aikanaan onnettomuudesta etusivulla. Metsäyhtiö ei enää onnettomuuden jälkeen käyttänyt turmakonetta ja vaihtoi huoltokoneeksi toisen tyyppisen vesitason.

Kirjoittaja:
Anssi Kemppinen