Mikä palauttaisi katsojat?

Teatterin tuntijoiden mukaan Lappeenrannan kaupunginteatterin pitäisi keventää ja monipuolistaa ohjelmistoa, kunnioittaa lähialueen katsojia ja tehdä enemmän yhteistyötä paikallisten ryhmien kanssa.

Anna-Maria Talonpoika

Yo-teatteri Act1

— Kaikki mitä kaupunginteatterissa nykyisin esitetään on niin modernia ja samanlaista. Melkein kaikki ensi-illat ovat Juutisen ohjaamia, joten niistä välittyy tietty sama tatsi. Tilannetta voisi auttaa, että joku muu edes välillä ohjaisi.

— Teatterin ohjelmiston pitäisi olla monipuolisempaa, kevyempää. Monet kaverini haluaisivat mennä teatteriin nauramaan ja viihtymään. Vanhemmat ihmiset näkisivät mielellään nätisti puvustettuja musikaaleja. Itse kävin viimeksi katsomassa Hevosen tarinan, mutta ei siinäkään saanut nauramalla nauraa ja nauttia.

Minna Mänttäri

kulttuurituottaja

— Kevään ohjelmisto oli haastava, mutta ei se pelkkää farssia ja musikaalia voi olla. Katsojaa lähellä olevat asiat ja paikallisuus ovat tärkeitä. Stand up on vetänyt, mutta myös Rikos ja rangaistus (jossa kaupunginvaltuuston puheenjohtajan poika).

— En näkisi pahana perinteistä jaottelua, jossa iso näyttämö on suuren yleisön esityksille, mitä ne ovatkaan, ja pieni kokeilevalle teatterille. Kunnallisen teatterin tehtävä on tarjota myös kokeilevaa osastoa ja näytön paikkoja vastavalmistuneille ammattilaisille.

Pekka Laasonen

BB-festivaalin johtaja

— Jari Juutinen tekee teatteria tinkimättömästi noudattaen omaa taiteellista näkemystään. Mutta jos käyttöasteet ovat näin hätkähdyttävän alhaiset, se tulee varsin kalliiksi.

— Jos Lappeenranta päärahoittajana seisoo tämän linjan takana, se on tavallaan arvovalinta. Yleisökasvatusta on moni muukin yrittänyt: tarjotaan pitkäjänteisesti korkeatasoista teatteria, niin yleisö oppii katsomaan muutakin kuin viihdettä.

— Mitään pomminvarmaa reseptiä katsojien saamiseksi ei ole, mutta kaikki lähtee ohjelmisto- ja ehkä myös vierailijavalinnoista.

Aimo Vuorinen

kirjailija

— Täällä on tehty yksipuolista ja vanhanaikaisella tavalla kokeilevaa teatteria, jolla ei voi tällaisen väestöpohjan varassa olla kovin suurta yleisöä. Keskustelu siitä, millaista teatteria pitäisi tehdä, on lapsellista. Kaikki hyvin tehty teatteri viihdyttää.

— Korjausliike on se, että teatterinjohtaja sitoutuu kaupunkiin ja asioihin, jotka ovat tärkeitä kaupunkilaisille, tunnustaa nämä ihmiset ansioineen ja vikoineen, eikä sitoudu mielistelemään valtakunnallisia piirejä jonkin menestyksen toivossa.

Maria Fomin

teatteriohjaaja

— Ohjelmisto tulee ensimmäisenä mieleen. Esityksissä pitäisi olla valikoimaa ja niitä pitäisi olla useammin. Nyt ei ole ollut esityksiä, joita voisi tarjota koululaisnäytöksiksi, päiväkotien esityksiksi tai esimerkiksi vanhusryhmille.

— Yhteistyöstä paikallisten teatteriryhmien kanssa on puhuttu, että se mahdollistuu, kun tulee uusi teatteritalo. Ei ne uudet seinät sitä mahdollista, vaan henkilökunta. Yhteistyötä olisi voinut kehittää jo nyt, se olisi teatterin markkinointia laajemmalle yleisölle.

Lenita Aikioniemi

teatteriravintolan emäntä

— Esitysten väliajalla kuulen yleisöpalautetta. Sen mukaan teatterin ohjelmistoa olisi muokattava sopivammaksi lappeenrantalaisyleisölle. Eli pitäisi hiukan keventää.

— Toki osa katsojista on pitänyt paljon kevään näytelmistä. Viikonloppunakin muutama ihminen ylisti esityksiä maasta taivaaseen.

— Tarjontaa pitää olla kaikille, eli mukana saa olla myös vähän erilaisempaa. Mutta vähän perinteisemmät esitykset olisivat etenkin vanhemman väen mieleen.

Kirjoittaja:
Riina Nokso-Koivisto, Petteri Värtö