Tavoitteena Nuijamaan valtatie

Tulevaisuudessa rajalle johtaa ainakin osin nelikaistainen, keskikaiteellinen tie. Paikallisliikennekin on tarkoitus saada vetämään

LAPPEENRANTA. Nuijamaalle johtaa tulevaisuudessa Kuutostien tasoinen valtatie.

Kaakkois-Suomen ELY-keskus on aloittanut yleissuunnittelun valtatie 13:n Nuijamaan pään parantamiseksi. Yleissuunnitelmassa ei tehdä yksityiskohtaisia ratkaisuja, mutta lähtökohta on, että Kuutostieltä Soskuantien risteykseen asti Nuijamaantie parannetaan nelikaistaiseksi. Ainakin Soskuan risteykseen tulisi tällöin todennäköisimmin eritasoliittymä.

Soskualta eteenpäin rajalle asti tulee todennäköisimmin keskikaiteella varustettua tietä ohituskaistoineen.

– Ehkä kaukana tulevaisuudessa hyvin mahdollista on, että tie on kokonaan nelikaistaista ja eritasoliittymin varustettu, hankevastaava Hannu Moilanen ELY-keskuksesta arvioi.

Milloin kaukainen tulevaisuus tai kolmikaistainen tie toteutuu, riippuu vähän kaikesta: taloustilanteesta, öljyn hinnasta ja mahdollisesta viisumivapaudesta.

– Tosin nyt näyttää siltä, että vaikka viisumivapautta ei tulisikaan, tulijaa Venäjältä riittää. Ja jos viisumivapaus toteutuu Etelä-Karjalan liiton ennustamassa ajassa, asioita voidaan joutua toteuttamaan nopeastikin, Moilanen sanoo.

Nyt yleissuunnitelman laatimiseen ajaa paitsi liikenteen kasvu, myös Lappeenrannan maankäyttötarve. Kaupunki myllää paraikaa vähittäiskaupan suuryksikölle maisemaa uuteen uskoon Kuutostien ja Nuijamaantien risteyksen vaiheilla. Muitakin liiketontteja alueelle on tulossa.

Kaupunki haluaisi keskittää liikerakentamista Mustolaan, mutta Nuijamaantien yleissuunnitelmassa aiotaan varautua myös siihen, että yrityksillä on kiinnostusta muuallekin.

– Rajan lähelle on jo jotain tullut, vaikka virallista kaavaa ei ole. Yleissuunnitelmassa pitää varautua siihen, että sielläkin maankäyttö alkaa kehittyä, joten varauksia liittymille on todennäköisesti tehtävä, Moilanen pohtii.

Tien linjaus pysyy nykyisellään. Suunniteltavaa riittää silti myös tien ulkopuolella, sillä kevyttä liikennettä ja maatalousliikennettä ei tulevaisuudessa haluta rajaliikenteen sekaan.

– Tarkoitus on tehdä rinnakkaistiejärjestelyt ainakin toiselle puolelle valtatietä. Suunnittelualue ulottuu Saimaan kanavaan asti. Syksyllä käydään neuvottelemaan asukkaiden kanssa, Moilanen toteaa.

Rajaliikenteen lisäksi tarkoitus on saada vetämään myös paikallinen liikenne Nuijamaalle.

– Vaikka kyseessä on kansainvälinen rajaliikenne, Nuijamaan perukoilla asuvien pitäisi olla liikenteellisesti yhdenveroisessa asemassa. Näin ei asia ainakaan palautteen perusteella ole, Hannu Moilanen toteaa.

Yksi neuvonpito tiejärjestelyistä järjestettiin jo eilen, kun Saimaan kanavan kyläyhdistys kutsui paikallisia kansanedustajia ja ELY-keskuksen edustuksen kuulolle Lyytikkälään.

Kuvateksti

Mika Strandén

ELY-keskus suunnittelee Nuijamaantien parannusta sitä silmällä pitäen, että liike-elämällä on kiinnostusta muuallekin tien varteen.

Rekkakaistaa jatketaan ja Nuijamaan raja-aseman risteystä parannetaan. Raja-aseman edessä on pullonkaula, sillä rajalle johtaa vain yksi rekkakaista ja yksi henkilöautokaista. Nuijamaalle johtavalle lyhyelle ryhmittymiskaistalle pääsee vain, jos rajalle vievä henkilöautokaista on tyhjä. Alustavia suunnitelmia on tehty siitä, miten liikenteenjakajaa muokkaamalla ryhmittymiskaistalle saataisiin lisää mittaa.

Tarkoitus on tehdä rinnakkaistie-järjestelyt ainakin toiselle puolelle valtatietä.

Hannu Moilanen

Kirjoittaja:
Seija Hackman