Juna Pietarista Imatralle kesällä

Venäjän rautatiet suunnittelee junayhteyttä Pietarista Imatralle. Juna saapuisi Imatran vanhalle asemalle Imatrankoskelle.

Teemu Saintula

PIETARISTA pitäisi päästä kiskoilla Imatralle ensi kesänä. Suunnitelmat asiassa ovat pitkällä.

Aloitteen asiassa on tehnyt Venäjän rautatiet. Imatran kaupunginjohtajan Pertti Lintusen mukaan nyt on puhuttu siitä, että matkustajat tulisivat Pietarista Imatralle perjantaisin. Pietarin suuntaan juna palaisi sunnuntaina.

Kaavailuissa on ollut puhetta vain Pietarista Viipurin kautta Imatralle tulevasta yhteydestä. Lintunen uskoo, että samalla saataneen viikonloppuyhteys myös toisin päin eli Imatralta Viipurin kautta Pietariin perjantaina ja takaisin sunnuntaina.

Kaupunginjohtaja huomauttaa, että venäläiset tuskin haluavat vaunuja tyhjänä Imatralla seisottaa.

Matka-aika suuntaansa olisi 3,5 tuntia.

VR toppuuttelee Venäjän rautateiden ja Imatran kaupungin aikataulua.

-Kesä tulee aika nopeasti, miettii VR:n kaukoliikennejohtaja Ari Vanhanen.

Junayhteys ei etene ilman VR:ää, koska sillä on Suomessa monopoli junien henkilöliikenteeseen. VR tekee jatkossa laskelmat ja niiden mukaan odottaa tietynlaista matkustajamäärää. VR:lle tulee venäläisjunan vierailusta erilaisia kuluja.

-Esimerkiksi, junassa on suomalaista henkilökuntaa ainakin veturinkuljettaja ja konduktööri.

Venäläisyhtiöllä on mietinnässä Suomeen kaksi muutakin yhteyttä, jotka ovat Joensuu-Petroskoi ja Petroskoi-Oulu.

RZD tekee jatkossa reiteistään markkinatutkimuksen. Käytettävä kalusto olisi RZD:n.

PYSÄHTYMISPAIKKA Imatralla olisi vanha rautatieasema Imatrankoskella. Alueella kulkee edelleen junaliikenne, ja sitä käytetään lähinnä puukuljetuksiin.

Vanhalla rautatieasemalla oli henkilöliikennettä 1970-luvulle saakka. Henkilöliikenteen asemarakennusta ei enää ole.

Vanhalle asemalle pitää rakentaa ihmisille sopiva pysähtymispaikka.

-Puitteita pitää kehitellä ja laiturit rakentaa, Lintunen miettii.

Kaupunginjohtaja ei osaa vielä arvioida uusien rakennelmien hintoja. Lintusen mukaan asemasta ei tule Mansikkalan keskusliikenneaseman kokoista laitosta.

KUVATEKSTI

Tenho Tiilikainen

Imatran vanha asema toimii Venäjältä tulevien puukuljetusten saapumispaikkana.

Kirjoittaja:
Teemu Saintula