Kun Imatra matkailun ulkoisti

Imatran Matkailuyhdistys perustettiin tekemään kauppalan töitä ja vähän muutakin. Olympiavuodesta jatkunut toiminta on nyt laajinta Suomessa.

Hannu Ojala

Imatran kauppala ulkoisti 60 vuotta sitten vielä käynnistämättömän kaupungin matkailupalvelun.

Olympiavuonna syntyi Imatran Matkailijayhdistys kauppalan kumppaniksi kolmannelle sektorille.

-Asiaa pohtineessa toimikunnassa ymmärrettiin matkailun merkitys. Kun tehtävän hoitaa aatteellinen yhdistys, siellä ovat valmiina ne ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita matkailusta, kiteyttää yhdistyksen entinen puheenjohtaja Riitta Tiitola ratkaisun ydinsisällön.

Vuosina 1989-2010 yhdistyksen puheenjohtajana toiminut Tiitola esittää tänään lyhyen historiikin yhdistyksen vaiheista, kun Imatran Matkailuyhdistys juhlii 60 vuoden toimintaansa.

Matkailijayhdistys ei historiansa missään vaiheessa ollut mikä tahansa yhdistys. Sen johtopaikoilta on löydettävissä nimiä ja niiden takaa asemia, joilla asiat saatiin sujuvasti käyntiin. Ensimmäinen puheenjohtaja oli liikennepäällikkö, toinen tehtaanjohtaja ja kolmas legendaarinen Imatran kauppalanjohtaja Toivo Mansner.

Toivo Mansnerin ansiosta yhdistyksen piiriin otettiin myös edustajat Ruokolahdelta, Rautjärveltä ja Simpeleeltä.

-Se oli samaa, kuin mitä Imatran seudun kehitysyhtiö on tehnyt myöhemmin.

Kolmen ensimmäisen johtajan aikana yhdistys pyöritti esimerkiksi omaa matkatoimistoa.

-Kesti kymmenen vuotta, ennen kuin kaikki tarvittavat luvat olivat kunnossa, Riitta Tiitola kertoo.

Sen jälkeen toiminta pyöri neljä vuotta. Toimisto myytiin Arealle, ja rahoilla perustettiin matkailijoita palveleva matkailutoimisto.

-Toimisto teki täysin kunnallisen matkailutoimen töitä. Sillä oli palkkalistoillaan työntekijöitä, ja kauppala tuki avustuksin toimintaa. Avustukset eivät riittäneet kaikkiin kuluihin, ja toiminnan rahoitus oli kaikkiaankin ongelma yhdistykselle.

Tiitolan mielestä matkailijayhdistyksen ja sittemmin matkailuyhdistyksen merkitys Imatralle on ollut kaiken uuden käynnistäminen.

Yhdistyksen ensimmäinen vaihe päättyi vuonna 1972, kun Imatra viimein kunnallisti matkailupalvelun.

-Tehtävä muuttui, kuin matkailusta oli tullut elinkeino.

Nyt Imatran yhdistys on konkurssiin menneen Suomen Matkailuliiton toimintaa jatkavan Suomen Matkailijayhdistyksen suurin jäsenyhdistys. Jäseniä on 220.

KUVATEKSTI

Hannu Ojala

Riitta Tiitola ja Imatran koskiaiheinen matkailuviiri, joka ei päätynyt koskaan levitykseen. Ilmoitettu syy oli liian kehno Suomea esittävä kartta.

Kirjoittaja:
Hannu Ojala