Lomapalveluille riittää kysyntää

Asko ja Maija Saikko kaipaavat maaseutumatkailuun uusia yrittäjiä. Vain mielikuvitus asettaa rajat palvelujen kehittämiselle.

Matti Saarela

Taipalsaari. Ulkomaalaiset matkailijat ovat löytäneet Asko ja Maija Saikon yrityksen palvelut alusta asti. Yöpyjiä Askon ja Maijan Maatilamajoituksella on ollut muun muassa Kiinasta, Japanista ja Australiasta. Jo toiminnan alkuvaiheessa yritys pääsi myös nuorten reppumatkaajien reissaajan raamattuna pitämän Lonely Planet -matkaoppaan sivuille.

Ulkomaalaiset ovat Taipalsaarella toimivalle maatilamatkailuyritykselle yhä tärkeämpi asiakasryhmä.

-Varsinkin venäläiset ovat meille tärkeä ryhmä. Heitä on asiakkaista jo reilusti yli puolet, Asko Saikko laskee.

-Venäläisissä on paljon niitä, jotka tulevat tänne myös talvella katsomaan tähtiä ja kokemaan luonnonrauhaa ja hiljaisuutta, Maija Saikko täydentää.

Maatilamatkailuyrityksen Saikot aloittivat vuonna 1996.

-Meillä oli silloin tässä vielä lypsykarjatalous, Maija Saikko kertoo.

Lypsykarjasta tilalla luovuttiin vuonna 2001. Saman vuonna otettiin käyttöön yrityksen toistaiseksi suurin investointi, Suur-Saimaan rannalla sijaitseva Rantatupa.

-Olimme tehneet 25 vuotta töitä lypsykarjan parissa. Tuolloin päätimme, että nyt keskitymme tähän maatilamatkailuun, hän jatkaa.

Nyt tilan pelloilla viljellään luomukauraa ja -hernettä. Saikot pyrkivät siihen, että myös oman yrityksen tarjoamat ateriat tehdään luomutuotteista.

Saikkojen mukaan maailmanlaajuinen internet on antanut pienyritykselle erinomaisen välineen markkinoida palvelujaan.

-Netin kautta, Maija Saikko vastaa kysymykseen, miten ulkomaalaiset asiakkaat ovat löytäneet heidän yrityksensä palvelut.

Navigaattorin avulla asiakkaat myös yleensä löytävät perille ilman opastusta. Uusi tekniikka on siten auttanut myös kielipulmissa silloin, kun ulkomaalainen asiakas puhuu vain omaa äidinkieltään.

-Nyt ihmiset osaavat tulla tänne. Vielä muutama vuosi sitten tien neuvominen oli välillä vähän hankalaakin, Asko Saikko kertoo.

-Itse asiassa me aloitimme tämän maatilamatkailun samoihin aikoihin, kun internet alkoi tulla yleiseen käyttöön, Maija Saikko huomaa.

Etelä-Karjalassa on edelleen hyvin vähän maatilamatkailun parissa toimivia yrityksiä.

-Tietenkin tämä on hyvin sitovaa hommaa, Maija Saikko arvelee yhdeksi syyksi.

Potentiaalisia asiakkaita matkailualan yritykselle riittää. Maija Saikko arvelee, että pulaa on lähinnä hyvistä ideoista.

-Pelkkä ”bed and breakfast” -konsepti ei elätä, hän sanoo.

Maija Saikko vertaa alaa marjanpoimintaan. Tulos syntyy pienistä tulovirroista.

Saikot toivovat, että alalle tulisi lisää uusia yrittäjiä. Hyvin organisoitu pienyritysten verkosto takaisi kaikkien asiakkaille entistä monipuolisemmat palvelut.

KUVATEKSTI

Heli Blåfield

Maija ja Asko Saikon Rantatupa tarjoaa vuodepaikat 14 yöpyjälle. Vuonna 2001 valmistuneen hirsitalon suuressa tuvassa on tilaa 50 ruokailijalle. Rantatuvan lisäksi yrityksellä on vuokramökkejä. Kesäisin majoituspaikkoja on tarjolla myös maatalon pihapiirissä sijaitsevissa vanhoissa hirsiaitoissa.

Kirjoittaja:
Matti Saarela